De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Communicatiestrategie voor de RTL-Connect app

Rechten:

Communicatiestrategie voor de RTL-Connect app

Rechten:

Samenvatting

Samenvatting: Dit rapport biedt een onderzoek naar en advies over de communicatiestrategie voor RTL betreffende de RTL-Connect app. Er wordt in dit onderzoek antwoord gegeven op de volgende probleemstelling: ‘Wat is het gebruik, de waardering en de kennis van de RTL XL app gebruikers (en tevens kijkers van de geselecteerde programma’s) van de RTL-Connect app?’ Het uiteindelijke doel is om ervoor te zorgen dat de RTL-Connect app meer bezoekers genereert. De reden hiervoor is dat RTL op die manier zorgt voor een betere binding tussen de kijker en het televisieprogramma. Dit levert geld op voor RTL omdat er sponsoren verbonden kunnen worden aan de app. Uit dit onderzoek werd duidelijk dat RTL momenteel te onduidelijk communiceert over de werking van de RTL-Connect app. Een groot deel van de respondenten begreep niet hoe deze app werkte na het zien van de promo over de app en een deel was ook bang verplicht in te moeten loggen met social media. RTL communiceert via verschillende mediakanalen. Het kanaal televisie is hiervan het belangrijkste. De boodschap die RTL nu overbrengt is uitsluitend gericht op call-to-action en verschilt erg per programma. In veel gevallen mist de uitleg over hoe de app in zijn werk gaat. Verder kwam er uit het onderzoek dat er in de programma’s te weinig aandacht wordt besteed aan de app (en de app gebruikers) door de presentator. Het verschilt per programma wanneer de app het meest wordt gebruikt. Ondanks deze verschillen kan er wel worden geconcludeerd dat wanneer het programma nieuw is er veel kijkers een kijkje nemen in de app en naarmate er meer uitzendingen zijn geweest er een vaste groep gebruikers overblijft. De gebruikersaantallen van de app stijgen op verschillende punten tijdens de afleveringen. De piekmomenten zijn op het moment dat een presentator de app noemt en aan het begin van de reclameblokken en het programma. Het beantwoorden van de stellingen, het stellen van vragen, het bekijken van backstage content en het geven van een mening wordt het meest interessant gevonden. De reden waarom de app door sommigen niet is gebruikt is omdat zij geen app tijdens het programma willen gebruiken en hen de app niet aanspreekt. Zij zouden de app wel hebben gebruikt indien de app meer aandacht had gekregen in de uitzending. De beoordeling van de Voetbal International (VI) app en de So You Think You Can Dance (SYTYCD) app verschilt nogal van elkaar. VI kreeg een gemiddelde beoordeling van een 7,6 en de SYTYCD app kreeg als gemiddelde beoordeling een 6,0. De negen geïnterviewde personen zijn allemaal bekend met de term second screen. Uit het onderzoek kwamen veel adviezen aan RTL betreft de communicatiestrategie van de RTL-Connect app naar voren. In onderstaande opsomming worden de belangrijkste adviezen genoemd: • App meer aandacht geven in het programma (er dieper op in gaan); • Duidelijk, langzaam en in ‘Jip en Janneke taal’ uitleggen wat er in de app te doen is; • ‘Handleiding’ over hoe de app werkt (in een promo verwerken en evt. ook terug te zoeken op de website en in de RTL XL app); • De verschillen in gebruik en bezoekersaantallen tussen iPhone en Android toestellen onderzoeken; • Meer toegevoegde waarde in de app bieden; • App gebruikers zo veel mogelijk bij het programma betrekken; • Focussen op het geven van je mening; • De presentator van het programma de app laten noemen + af en toe promo’s (heeft het beste effect); • Duidelijk aangeven dat het niet verplicht is met social media in te loggen; RTL wordt geadviseerd door te gaan met de RTL-Connect app. Er zit veel potentie in. De app zelf moet hiervoor overigens aangepast worden, de boodschap moet aangepast worden en de manier en frequentie van de boodschap overbrengen moet anders. Indien deze drie punten worden aangepast zal RTL meer bezoekers genereren in de app. Summary: This report presents a study on the communication strategy of RTL for the RTL-Connect app and provides advice on how this could be improved. The following question is answered: “How do RTL XL app users (and viewers of selected programs) use, value and understand the RTL-Connect app?”. The goal is to gain more users of the RTL-Connect app. This will help to improve the relationship between users of the RTL-Connect app and RTL. Further, this can lead to better financial results, since RTL is able to recruit more sponsors with the RTL-Connect app. Results of the research show that communication on the operation of the RTL-Connect app can be improved. A large part of the respondents did not understand how the app worked after seeing the promo. Further, respondents were afraid that they were required to use their social media account to log in. RTL uses different media channels for communication. Television is most important. The message RTL is sending is exclusively focused on ‘call-to-action’ and is different per television show. In most cases explanation is missing on how the app works. Moreover, the research shows that often RTL presenters pay too little attention to the app (and app users). Use of the app differs per television show. Despite these differences, there can be concluded that new programs attract a lot of users, but only a fixed group remains. The number of users rise during different moments in the show. This happens most often when the presenter mentions the app in the show, at the start of the broadcast and at the start of the commercial breaks. Users find giving answers to theses, asking questions, watching backstage content, and giving opinions most interesting. People who do not use the app do this because they do not want to use it during the show or because the app does not appeal tot hem. Attention paid to the app of the presenter in the show might increase use. Reviews from the Voetbal International (VI) app and the So You Think You Can Dance (SYTYCD) app differ from each other. VI has an average grade of 7,6 and the SYTYCD app has an average grade of 6,0. All nine respondents were familiar with the term ‘second screen’. The study presents a wide range of recommendations on the communication strategy of the RTL-Connect app. In a nutshell in order of priority: • Give the app more attention in the show; • Explain slowly and in clear language how people have to use the app; • Investigate the differences between the number of users between Apple and Android users; • Provide instructions on the usage of the app. For instance put into up a promo; • Offer more added value; • Involve app users as much as possible in the show; • The presenter has to mention the app in the show and use promo’s in commercial breaks; • Make it possible for users to win prices ; • Make clear to users that they are not required to log in with social media; • Focus on giving a opinion. RTL is advised to continue with the RTL-Connect app. The app could be really successful. However, this requires adaption of the app itself, the message, and the way of communication. If these three requirements are fulfilled, RTL should generate more app users.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingMedia, Informatie en Communicatie
AfdelingMedia, Creatie en Informatie
Jaar2015
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk