Get the picture? Reframen en transformatief leren voor de constructie van een sterke beroepsidentiteit van het bedrijfsmaatschappelijk werk.
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Get the picture? Reframen en transformatief leren voor de constructie van een sterke beroepsidentiteit van het bedrijfsmaatschappelijk werk.
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Door een Verkenning in 2013 en uit de signalen vanuit de beroepspraktijk maakte het bedrijfsmaatschappelijk werk (BMW) van het Expertise Centrum Organisatie en Personeel (EC O&P) zich zorgen om de beroepsidentiteit. Niet vreemd omdat ook op macroniveau het sociale domein in beweging is waardoor de beroepsidentiteit van de sociale professional onder druk komt te staan. Het BMW is immers ook zoân sociale professional. In dit onderzoek bleek uit de literatuurstudie, evaluaties en de focusgroepen dat alle risicofactoren voor identiteitsverarming benoemd door Schilder (2013) aanwezig zijn voor het BMW maar dat er voldoende kansen zijn om de identiteitsverarming bij te sturen. Spanning tussen beroep en functie is inherent aan het werk. Om deze spanning te reduceren is het van belang om terug te gaan naar de kern. In co-creatie hebben de verschillende focusgroepen benoemd dat er behoefte is aan versteviging van de formele identiteit en dat er een eenduidig, algemeen gehanteerd basis-BMW moet komen. Dus de kern te formuleren. Dit onderzoek levert een bijdrage in het komen tot het basis-BMW middels reframen en transformatief leren. Belangrijk onderdeel in dit onderzoek is dat beroepsidentiteit ontstaat in emergentie in het netwerk, en dus ook alleen opgepakt kan worden Ãn het netwerk dóór alle betrokkenen.

Organisatie | Hogeschool van Amsterdam |
Opleiding | Master Social Work |
Afdeling | Maatschappij en Recht |
Jaar | 2015 |
Type | Master |
Taal | Nederlands |