De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Rechten:

Riverstones

Rechten:

Samenvatting

SAMENVATTING Riverstones bestaat sinds 2013 en is een jong, dynamisch bedrijf dat handgemaakte sieraden verkoopt, waarvan het productieproces plaatsvindt op Bali. Riverstones is in twee jaar tijd uitgegroeid van een bedrijf dat zich vooral richtte op de jongere meiden, naar een volwassen onderneming met een boodschap, gericht op een brede doelgroep van vrouwen tussen de 20 en 65 jaar. Het bedrijf moet verder op de markt worden gebracht, waar de socialmediakanalen van Riverstones de ingang voor bieden. De probleemstelling luidt: ”Met welke aanpassingen in de huidige socialmediastrategie kan Riverstones haar collectie het best onder de doelgroep promoten, de band met de klant optimaliseren en zorgen voor meer volgers en dus naamsbekendheid?” Om een oplossing te bieden voor het probleem moet eerst gekeken worden naar de huidige socialmediastrategie van Riverstones. Riverstones maakt gebruik van mooie foto’s, beknopte content, regelmaat in de posts en er is hierin een rode draad aanwezig. Echter schiet Riverstones tekort in het gebruik van video’s, gesponsorde advertenties, interactie met de volgers, winacties en actualiteit. Ook de manier van communiceren kan persoonlijker; de volger kan meer worden meegenomen in het leven van eigenaresse Ronja Brall. De doelgroep maakt voornamelijk gebruik van Facebook, Instagram, Twitter en Pinterest, dus Riverstones zet al de juiste kanalen in om haar doelgroep te bereiken. Om dit laatste te kunnen bewerkstelligen is het belangrijk om een bepaalde strategie aan te houden op social media en in te spelen op de laatste trends. De meest populaire trends rondom 2015 zijn hierbij video’s posten, LinkedIn inschakelen voor zakelijke contacten, luisteren naar de volgers, gesponsorde advertenties inzetten, gebruik maken van online reviews op Facebook en bloggers inschakelen om meer bereik te genereren. Zowel de socialmediakanalen van de concurrenten als de social media van Riverstones zelf zijn op basis van dezelfde criteria geanalyseerd. Hieruit is naar voren gekomen dat de meest populaire en internationale concurrent van Riverstones het best scoort op het gebied van illustraties en video, persoonlijke manier van communiceren, luchtige content en creativiteit. Deze criteriapunten komen overeen met de onderzochte trends. De onderwerpen waar het uiteindelijke advies uit bestaat, zijn ingedeeld en onderverdeeld aan de hand van het model van Martin Kloos. Dit model bestaat uit vier domeinen: conversaties, content, advertising en activaties. Voor een succesvolle socialmediastrategie moet er een goede balans worden aangehouden tussen deze vier. Door deze methode te gebruiken wordt een strategisch en zo duidelijk mogelijk advies gegeven voor de socialmediakanalen van Riverstones. SUMMARY Riverstones is a young and dynamic company, that is specialized in selling handmade jewelry. The production of Riverstones its jewelry takes place in Bali. Riverstones transformed from a company which solely aimed at younger women, to a company with a message and a larger target group (women between 20 and 65 years old). At this point, Riverstones needs to strengthen its position in the market by using a suitable social media strategy. Therefore the problem statement for Riverstones is as follows: “Which adjustments have to be made for Riverstones its current social media strategy, to help improve; the promotion of its collection under the target audience, the relation with the customer and the brand awareness among the target audience?” To find an answer on the essential problem, the current social media strategy of Riverstones has to be evaluated. Riverstones uses beautiful pictures, short content and posts regularly with an underlying theme. However, Riverstones barely makes use of videos, sponsered advertisements, interaction with its followers, prize competitions and current events. Furthermore the communication could be more personal; the follower could get a glimpse at the owner’s (Ronja Brall) life. The target group mainly uses Facebook, Instagram, Twitter and Pinterest. This corresponds to the current channels which are used by Riverstones to reach its audience. To effectuate this, it is important to use a certain strategy on social media which could be applied on the latest trends. The most popular trends of 2015 are online videos, using LinkedIn to stay in contact with business partners, listening to followers, usage of sponsered advertisements, usage of online reviews on Facebook or through bloggers to generate a bigger reach of the targetgroup. The social media channels of RIverstones and its competitors are both analyzed with the same criteria points. As a result it showed that the most popular and international competitor of Riverstones was rated the highest among: illustrations and video content, personal way of communicating, short content and ceativity. Those criteria match the current trends and are the learningpoints for Riverstones. The improvementpoints for Riverstones was the result of the desk and field research. The improvementpoints can be devided under the following four domains: conversations, content, advertising and activations. It’s important for Riverstones to find a proper balance within these domains for a succesfull social media strategy. Using this method will result in a strategic advice for the social media channels of Riverstones.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingMedia, Informatie en Communicatie
AfdelingMedia, Creatie en Informatie
Jaar2015
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk