De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het creëren van een immersive VR ervaring: De implementatie van VR in Party Paintball

Rechten:

Het creëren van een immersive VR ervaring: De implementatie van VR in Party Paintball

Rechten:

Samenvatting

De opdrachtgever Lagotronics wil tijdens een beurs de aandacht voor het bedrijf en haar producten vergroten. Hiervoor willen ze een virtual reality game, Party Paintball, laten ontwikkelen die door alle leeftijdsgroepen kan worden gespeeld. Omdat er ook andere bedrijven zullen zijn met concurrerende virtual reality producten, moet Party Paintball een di᫈erentiërende factor hebben. Een soepele en meeslepende virtual reality ervaring is hierbij het sleutelelement. Het doel van het onderzoek is om erachter te komen hoe de inhoud van Party Paintball kan worden geïmplementeerd om een meeslepende ervaring (immersion) te creëren. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: “Hoe kan de inhoud van Party Paintball worden geïmplementeerd om een immersive VR ervaring te creëren?“. Onder inhoud wordt zowel gameplay als gra᪰sche elementen verstaan, omdat beiden een invloed kunnen hebben op immersion in een game. Om een antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvraag is er onderzoek gedaan naar het begrip immersion; hoe dit opgewekt kan worden, of er in relatie tot realisme een onder- of bovengrens voor bestaat en hoe het speci᪰ek aan virtual reality kan worden gekoppeld. Uit dit theoretische onderzoek zijn conclusies gekomen die in de praktijk zijn toegepast. Door middel van testen met personen uit verschillende leeftijdsgroepen en het invullen van een enquête kon worden gecon᪰rmeerd dat Party Paintball na het implementeren van de theorie werkelijk een gevoel van immersion opwekte. Het merendeel van de testers bleek positief te reageren op alle geïdenti᪰ceerde gebieden die in context van Party Paintball onder immersion vielen. Daarnaast bleek uit de enquête dat niet alle punten die in het algemeen belangrijk zijn voor immersion toegevoegd hoefden te worden om Party Paintball immersive te maken. De antwoorden uit de enquête bewijzen dat de juiste handelingen zijn verricht om van Party Paintball een immersive ervaring te maken. De vraag hoe de inhoud van Party Paintball kan worden geïmplementeerd om een immersive VR ervaring te creëren is daarmee dus beantwoord. Overige punten van feedback die uit de enquête zijn gekomen, zullen worden gebruikt om deze ervaring verder te versterken.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
AfdelingMedia, Creatie en Informatie
Jaar2017
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk