De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Impliciet versus expliciet leren bij het verbeteren van sprinttijden

Rechten:

Impliciet versus expliciet leren bij het verbeteren van sprinttijden

Rechten:

Samenvatting

Het doel van dit onderzoek was het onderzoeken of er een verschil in leereffect was tussen de impliciete en expliciete leermethodes op de scholing van de 60 meter sprint tijdens de lessen van eerstejaars ALO-studenten. Er zijn in totaal 109 deelnemers die uiteindelijk zijn meegenomen in dit onderzoek. Het onderzoek is uitgevoerd over een periode van 11 weken, met in de eerste week de voormeting, in week 8 de nameting en in week 11 de retentietest. De interventie heeft plaatsgevonden in week 2 tot en met week 7. De deelnemers zijn verdeeld over 4 interventiegroepen. De groepen waren verdeeld in een impliciete paslengte groep, een expliciete paslengte groep, een impliciete pasfrequentie groep en een expliciete pasfrequentiegroep. Uit de resultaten van de metingen blijkt dat er op de 0-15 meter geen prestatieverbetering gevonden tussen de momenten van de voormeting, nameting en de retentietest (F (2,210) = 0,722; p=0,487). Het verschil tussen de expliciete- en de impliciete groep in verbetering was niet significant (F (2,210) = 0,887; p=0,413). Op de 30-60 meter werd een prestatieverbetering gevonden de momenten van de voormeting, nameting en de retentietest (F (2,210) = 39,125; p = 0,000). Het verschil tussen de expliciete- en de impliciete groep in verbetering was niet significant (F (2,210) = 2,117; p=0,123). Op de gecombineerde 45 meter werd er een prestatieverbetering gevonden tussen de momenten van de voormeting, nameting en de retentietest (F (2,210) = 22,770; p=0,000). Het verschil tussen de expliciete- en de impliciete groep in verbetering was niet significant (F (2,210) = 2,282; p=0,105). Bij het aanbieden van sprint in een onderwijssituatie maakt het op basis van de resultaten van dit onderzoek geen verschil of er gebruik gemaakt wordt van de impliciete of de expliciete leermethode.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingAcademie voor Lichamelijke Opvoeding
AfdelingBewegen, Sport en Voeding
Jaar2017
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk