Een goede docent stopt nooit met leren : Het verschil tussen ‘de reguliere student’ en ‘de langstudeerder’. Een onderzoek naar zelfregulatie op de Academie Lichamelijke Opvoeding te Amsterdam.
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Een goede docent stopt nooit met leren : Het verschil tussen ‘de reguliere student’ en ‘de langstudeerder’. Een onderzoek naar zelfregulatie op de Academie Lichamelijke Opvoeding te Amsterdam.
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Het doel van dit onderzoek was om te kijken of er een verschil bestond in zelfregulerend vermogen tussen reguliere studenten en langstudeerders op de Academie Lichamelijke Opvoeding te Amsterdam. De groep waarbij dit onderzoek werd gedaan bestond uit 34 langstudeerders bestaande uit 3 (8,8%) vrouwen en 31 (92,2%) mannen met een gemiddelde leeftijd was 24,32 jaar (SD = 3,435). De controlegroep van dit onderzoek bestond 55 reguliere studenten bestaande uit 31 (56,4%) vrouwen en 24 (43,6%) mannen met een gemiddelde leeftijd was 21,22 jaar (SD = 1,536). Beide groepen studeerden in 2016/2017 aan de ALO Amsterdam. De data werden op uitschieters en normaliteit gecheckt voor de analyses. Dit werd gedaan via een descriptieve analyse met een histogram met normaalcurve. Er werd getest op normaliteit middels een Q-Q plot analyse. De Cronbach’s alpha test in SPSS is uitgevoerd om de betrouwbaarheid van de vragen te testen. Om het verschil in zelfregulatie te meten tussen de langstudeerders en de reguliere studenten, is er een Independant Samples t-test gebruikt. Als er gekeken wordt naar de totale score van zelfregulatie bij de reguliere studenten en de langstudeerders, dan is er een significant verschil gevonden (t = 5,170; df = 87; p = 0,000). De gemiddelde score van zelfregulatie bij langstudeerders (M = 17,56; SD = 1,62) is significant kleiner dan de gemiddelde score bij reguliere studenten (M = 19,77; SD = 2,15). Geconcludeerd kan worden dat er een significant verschil is in de mate van zelfregulatie tussen langstudeerders en reguliere studenten aan de Academie Lichamelijke Opvoeding Amsterdam. Hierin scoorden de reguliere studenten beter dan de langstudeerders. De Academie Lichamelijke opvoeding te Amsterdam wordt aanbevolen om een vragenlijst omtrent zelfregulatie eerder in de studie te laten afnemen bij studenten. Op deze manier kunnen potentiële langstudeerders eerder opgespoord worden en anders begeleid.

Organisatie | Hogeschool van Amsterdam |
Opleiding | Academie voor Lichamelijke Opvoeding |
Afdeling | Bewegen, Sport en Voeding |
Jaar | 2017 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |