De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Sportsupplement verkoop aantrekkelijk binnen een sportcentrum? : Een onderzoek naar de behoefte aan sportsupplementen van studenten die sporten bij het USC

Rechten:

Sportsupplement verkoop aantrekkelijk binnen een sportcentrum? : Een onderzoek naar de behoefte aan sportsupplementen van studenten die sporten bij het USC

Rechten:

Samenvatting

Achtergrond - De stichting Universitair Sport Centrum (USC) is een zelfstandig bedrijf dat sportactiviteiten laagdrempelig en voor hun grootste doelgroep, studenten, goedkoop aanbiedt. Het USC werd regelmatig benaderd door bedrijven die sportsupplementen verkopen voor een samenwerking. Het USC wilde alleen een samenwerking aangaan als er vraag vanuit de grootste doelgroep is en het wetenschappelijk aantoonbaar een bijdrage levert aan de gezondheid en sportieve prestaties van de studenten. Daarnaast was voor het USC belangrijk dat hun adviseurs, de sportdiëtist en fitnessinstructeurs, achter een eventuele verkoop zouden staan. Doel - Het doel van het onderzoek was om inzicht te krijgen in de behoefte van studenten die bij het USC sporten aan sportsupplementen die waarschijnlijk of mogelijk effectief bijdragen aan spieropbouw, gewichtsverlies of verbeteren van de sportprestatie en of dat in lijn was met de opvattingen van de adviseurs binnen het USC en de wetenschap. Hieruit is een aanbeveling geschreven in de vorm van een adviesrapport waarmee het USC kan besluiten om sportsupplementen te verkopen en op welke manier. Methode - Het onderzoek is verricht door middel van drie methoden. Het literatuuronderzoek is uitgevoerd om inzicht te krijgen in sportsupplementen die waarschijnlijk of mogelijk effectief bijdragen aan de spieropbouw, het gewichtsverlies of het verbeteren van de sportprestatie. Daarnaast is een kwantitatief onderzoek in de vorm van enquêtes uitgevoerd. Hiermee is de behoefte bij USC-leden, die ingeschreven staan aan een hogeschool of universiteit en minimaal 18 jaar oud zijn, onderzocht. In totaal voldeden 75 respondenten aan de criteria om deel te nemen aan het onderzoek. Als laatst is een kwalitatief onderzoek uitgevoerd in de vorm van half-gestructureerde interviews onder de sportdiëtist en drie fitnessinstructeurs van het USC. Het doel van de interviews was om de individuele perceptie over sportsupplementen van deze adviseurs te achterhalen. Resultaten - Van alle respondenten gebruikte 59% sportsupplementen. Meer mannen (74%) dan vrouwen (48%) gebruikten sportsupplementen, dit was een significant verschil. Veel gebruikte sportsupplementen onder supplementgebruikers waren eiwitten (96%), creatine (27%) en cafeïne (11%). De werking van eiwitten en creatine zijn waarschijnlijk effectief voor de spieropbouw. Cafeïne is waarschijnlijk effectief voor het verbeteren van de sportprestatie. De adviseurs stonden positief tegenover het gebruik van deze drie supplementen, hoewel zij aangaven dat het gebruik van sportsupplementen niet essentieel is. Gemiddeld besteden supplementgebruikers €21,14 per maand aan sportsupplementen. Van de supplement- gebruikers spreekt 55% online verkoop het meeste aan en 40% spreekt verkoop over de toonbank van het USC aan. 40% van de respondenten zou geen gebruik maken wanneer het USC sportsupplementen aanbiedt met 10% korting, 29% zou hier wel gebruik van maken. De helft van de adviseurs stond negatief tegen een verkoop van sportsupplementen bij het USC. Conclusie - De behoefte naar sportsupplementen van de studenten die bij het USC sporten is groot, maar bij het merendeel van deze doelgroep is geen behoefte aan verkoop van sportsupplementen binnen het USC. Dit is in lijn met de verwachting van de adviseurs. De resultaten van het huidige onderzoek zijn niet generaliseerbaar voor andere sportcentra, aangezien het onderzoek zich uitsluitend heeft gericht op studenten.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingVoeding en Diëtetiek
AfdelingBewegen, Sport en Voeding
Jaar2017
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk