Vrij toegankelijk

Inspiratie op jouw vakgebied

De grootste kennisbank van het HBO

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De emotionele waarde van kleding

Rechten:

De emotionele waarde van kleding

Rechten:

Samenvatting

QUOTES “Het ouder worden van kleding staat vaak gelijk aan afval en dat is zonde. In een duurzame samenleving zou het ouder worden van kleding er juist voor moeten zorgen dat mensen het willen houden in plaats van weggooien. De gebreken die met ouderdom samengaan moeten omgezet worden in iets positiefs en moeten er juist voor zorgen dat de levensduur van kleding langer wordt in plaats van korter.” “Er moet een oplossing komen voor de hoeveelheid textiel die wij weggooien door de oorzaak aan te pakken. Het is mijn doel om er voor te zorgen dat het weggooien van kleding niet seizoensge¬bonden is. Dat kledingstukken interessant blijven en niet na elk seizoen worden vervangen. Dat door het gebruiken van kleding die al in bezit is, de behoefte afneemt om nieuwe kledingstukken te kopen. Dat de waarde van een kledingstuk alleen maar toe- in plaats van afneemt naarmate de consument deze langer in bezit heeft.” ONDERZOEKSVRAAG Wat bepaalt de emotionele waarde van een kledingstuk en hoe verandert deze waarde naarmate de kleding ouder wordt? SUBVRAGEN Wanneer beschouwt de consument kleding als waardeloos? Welke aspecten bepalen de emotionele waarde van een kledingstuk? Hoe verschillen de aspecten die invloed hebben op emotionele waarde per product en materiaal, en hoe kunnen deze verschillen worden verklaard? KLEDING-DAGBOEK Kleding wordt te snel en te veel weggegooid. Uit [het onderzoek] naar de emotionele waarde van kleding blijkt, dat herinneringen en gebeurtenissen een belangrijke rol spelen. Kledingstukken functioneren als lege canvassen waar verhalen op geschreven kunnen worden. De persoonlijke, toevallige, aanpassingen op kledingstukken functioneren als sporen van herinneringen en gebeurtenissen. Binnen de modebranche is op dit moment het kledingstuk zelf vrijwel altijd het onderwerp, dat moet veranderen. Niet het product zelf maar de gebruiker en het gebruik zijn het belangrijkst. Dus eigenlijk moet het onderwerp binnen de modebranche verplaatst worden van het kledingstuk naar de gebruiker en het gebruik van het kledingstuk over tijd. De focus moet verlegd worden van producten naar relaties en interacties. Door het gebruik van een kledingstuk moet de waarde alleen maar toe- in plaats van afnemen. Bij elk kledingstuk kan emotionele waarde ontstaan en dat wil ik de consument meegeven. Door het documenteren van herinneringen en gebeurtenissen in een app, ga ik de emotionele waarde van een kledingstuk tastbaar en voor iedereen duidelijk maken.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutMedia, Creatie en Informatie
Jaar2017
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

Vrij toegankelijk

Inspiratie op jouw vakgebied

De grootste kennisbank van het HBO