De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De betekenis van luxe voor generatie Z

Rechten:

De betekenis van luxe voor generatie Z

Rechten:

Samenvatting

QUOTES “Nog interessanter [voor de definitie van luxe] is het antoniem van luxe, namelijk; ‘noodzaak’ (Carlson, 2007). Wanneer we dit analyseren kunnen we concluderen dat luxe meer een lust en een positieve bijkomstigheid voor ons is. Volgens de letterlijke betekenissen hebben we het niet nodig en is het een privilege om van luxe te kunnen genieten, vaak in mate-rialistische zin.” “Generatie Z is (zelf)bewust, ambitieus, pragmatisch en eerlijk. Ze weten wat ze willen en hoe ze dit gaan be¬reiken en hebben niet veel hulp nodig van de vorige generaties; ze regelen het zelf wel. Ze eisen veel van hun omgeving omdat ze weten dat ze veel kunnen teruggeven. Door de vele technologische ontwikkelingen wordt de behoefte naar echt sociaal contact vergroot. Deze generatie voelt de drang om erkend en gewaardeerd te worden in communities waarin ze zichzelf kunnen uiten. Ze willen zichzelf ontwikkelen en hier respect voor ontvangen. Het liefst zien ze alles met eigen ogen en voelen een sterke behoefte om het leven te ontdekken. Het dilemma van uniek en anders willen zijn maar ook de behoefte voelen om te verbinden met iets dat groter is dan jijzelf is geen groot dilemma meer voor deze generatie. Dit combineren ze op een geheel eigen manier en worden hiervoor gemotiveerd en gerespecteerd. Door zorg te dragen voor de wereld om hen heen krijgen ze karmapunten (likes) in return. Intrinsieke waarden winnen van de excentrieke bij deze generatie.” ONDERZOEKSVRAAG Wat is het gedrag en denkpatroon van generatie Z en wat zijn de hierbij aansluitende wensen en behoeftes in de context van luxe? DEELVRAGEN Wat zijn de verschillende concepten en kenmerken van luxe en de bijbehorende luxemarkt en wat zijn de historische en hedendaagse ontwikkelingen hiervan? - Wat zijn de kenmerken van generatie Z? - Wat verstaat generatie Z onder het begrip ‘luxe’? ARTIKEL Het artikel is geschreven voor het katern van de Volkskrant genaamd ‘V’. Het is een toekomstonderzoek geworden en dat zowel informatief als vermakend wil zijn. Volkskrant-katern V draait om cultuur, fashion, media en het moderne leven en op deze manier worden zowel professionals uit de industrie als consumenten aangesproken.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
AfdelingMedia, Creatie en Informatie
Jaar2017
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk