De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De connectie tussen het productieproces en celebrity endorsement

Rechten:

De connectie tussen het productieproces en celebrity endorsement

Rechten:

Samenvatting

QUOTES “Verschillende merken binnen de sportswear industrie maken gebruik van celebrity endorsement als marketingcommunicatiestrategie. Het gebruik maken van een beroemdheid in campagnes wordt celebrity endorsement genoemd. Er gaan hoge bedragen om in de licenties die worden gesloten met beroemdheden. Er is echter weinig bekend over de opbrengst van deze marketingstrategie.” “Mijn doel is in kaart te brengen of het voor sportmerken mogelijk is om, door een verandering in het productieproces, het succes van celebrity endorsement te verhogen. Het moment van campagne voeren en het moment van verkoop is hiervoor cruciaal. Op het moment dat een campagne uitgebracht wordt, kunnen zich verschillende scenario’s voordoen; het kan voorkomen dat er door succes een grote vraag is naar het product of juist het tegenovergestelde; de vraag valt tegen. Door het productieproces aan te passen op de vraag die ontstaat op de markt kan er beter op geanticipeerd worden op de klant vraag.” “Een interessant gegeven is dat beide [onderzochte] merken [Nike en Adidas] bezig zijn met initiatieven om hun supply chain als competitief voordeel in te zetten. Dit gegeven is bruikbaar omdat dit verschillende mogelijkheden biedt om flexibel te produceren. - Flexibiliteit in de supply chain is aan te raden om celebrity endorsement succesvoller te maken. Op dit moment wordt er geen connectie gemaakt tussen het productieproces en celebrity endorsement, maar door de supply chain flexibel in te richten kan er ingespeeld worden op de resultaten van de marketingstrategie.” ONDERZOEKSVRAAG “In hoeverre kan het productieproces bijdragen aan het succes van celebrity endorsement als marketingstrategie?” DEELVRAGEN (1) Op welke manier maakt de sportswear industrie gebruik van celebrity endorsement? (2) Welke supply chain theorie sluit het best aan bij merken die gebruik maken van celebrity endorsement? (3) Op welke manier heeft het productieproces binnen de supply chain van Nike en Adidas invloed op het succes van celebrity endorsement?

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingAMFI - Amsterdam Fashion Institute
AfdelingMedia, Creatie en Informatie
Jaar2017
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk