De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De continuïteit van het Nederlandse modefranchiseconcept

Rechten:

De continuïteit van het Nederlandse modefranchiseconcept

Rechten:

Samenvatting

QUOTES “Franchising is een samenwerkingsvorm tussen een franchisegever en franchisenemer waarbij beide partijen financieel en juridisch onafhankelijk zijn. Het is voor een modebedrijf een mogelijkheid om te groeien in filialen en voor een ondernemer een kans om een bewezen en geteste formule te exploiteren maar daarnaast toch zelfstandig te zijn. Met voornamelijk een full franchisesamenwerking hebben Nederlandse modeformules het meeste bestaansrecht. Daarbij is franchising een ideale samenwerkingsvorm om te kunnen innoveren, risico’s te spreiden en ondertussen het bedrijf sterker te maken. Het is het ideale distributiekanaal, dat aan de ene kant de klant van een uniforme merkbeleving voorziet en aan de andere kant persoonlijk is doordat een zelfstandig ondernemer de zaken runt. Maar ondertussen wint het onlinekanaal aan populariteit…” “Met de komst van e-commerce is de franchisegever een extra concurrent geworden voor de franchisenemer. Op dit moment wordt bij het merendeel van de webshops van franchiseformules geen voorraad aangeboden van franchisenemers terwijl zij wel worden benut als afhaal en retourpunt. Retouren die zij voor eigen rekening moeten nemen en daardoor verlies opleveren. Om te zorgen dat franchising op het gebied van e-commerce in de toekomst ook nog aantrekkelijk is voor ondernemers is het belangrijk dat er verandering komt.” ONDERZOEKSVRAAG Wat is de continuïteit van het franchiseconcept met betrekking tot de digitalisering en omnichannel? DEELVRAGEN //1. Wat is franchising in de modebranche? /1.1 De definitie /1.2 Vormen /1.3 Franchising in Nederland /1.4 Voordelen en nadelen //2. Hoe wordt het Nederlandse consumentengedrag gekenmerkt? /2.1 De Nederlandse consument /2.2 E-commerce /2.3 Omnichannel /2.4 Fysieke winkels //3. Hoe gaan de Nederlandse modefranchiseformules te werk? /3.1 Formules /3.2 Kanalen /3.3 Franchisenemers aan het woord /3.4 Franchisegevers aan het woord //4. Wat is de toekomst van het franchiseconcept?/4.1 Sterktes, zwaktes en bedreigingen /4.2 Kansen en strategieën E-COMMERCE EN SOCIAL MEDIA ‘KNOWHOW’ Deze ‘knowhow’ moet een brug gaan vormen tussen de Nederlandse mode franchisegever en franchisenemer.Uit het bovengenoemde onderzoek is gebleken dat de franchisenemer door de komst van het onlinekanaal de franchisegever ziet als extra concurrent en te maken heeft met verschillende problemen. Zijn rayon en exclusiviteit zijn vervaagd, hij heeft minder omzet en kampt met retourzendingen welke hij voor zijn eigen rekening moet nemen. Franchisegevers ondervinden op hun beurt weer moeilijkheden met het juist structureren en reguleren van onlinekanalen zoals social media en de webshop. Hoe maak je de juiste verdeling?

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
InstituutMedia, Creatie en Informatie
Gepubliceerd in
Jaar2017
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk