Een 3D gesimuleerd kledingstuk als verkooptool
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Een 3D gesimuleerd kledingstuk als verkooptool
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
QUOTES “3D virtual prototyping is het digitaal visualiseren van ruimtelijke vormen in een driedimensionale virtuele ruimte. Virtuele kledingstukken worden ontwikkeld door 2D patronen virtueel in elkaar te stikken en te positioneren rondom een driedimensionaal virtueel model van een menselijk lichaam. Daarna wordt het kledingstuk gesimuleerd met ‘rendering’. Het resultaat is een 3D simulatie van een kledingstuk dat dichtbij de werkelijkheid komt.“ “Om meer inzicht te krijgen in de vraag hoe online en offline kopen zich tot elkaar verhouden is een vergelijking gemaakt met behulp van het AIDA(S) model. De analyse laat zien dat beide processen voor een groot deel identiek verlopen, zij het dat op bepaalde punten de vormgeving en manier van communicatie anders is.” “Een van de belangrijkste verschillen is dat bij offline kopen de consument de kleding zelf kan passen en zelf een outfit kan samenstellen, dit in tegenstelling tot online kopen, waarbij de consument het product niet kan testen. Dit verschil wordt in dit onderzoek verder uitgediept.” “Uit de enquêtes blijkt echter dat de consument verdeeld is over de manier waarop een winkel of website zich het beste kan presenteren: identiteit versterkend of juist product gefocust. Dit geldt ook voor de presentatie van een 3D gesimuleerd kledingstuk. De enquête over digitaal gesimuleerde kleding wijst uit dat 42 procent graag een duidelijke merk identiteit ziet en dat 55 procent liever heeft dat het product centraal staat.” ONDERZOEKSVRAAG Hoe kan een digitaal gesimuleerd kledingstuk zo optimaal mogelijk worden gecommuniceerd naar de vrouwelijke consument met een leeftijd tussen de 20 en 35 jaar? INHOUDSOPGAVE //HSTK 1. Introductie. - //HSTK 2. Methodiek. - //HSTK 3. 3D virtual prototyping / 3.1 Toepassing van 3D virtual prototyping / 3.2 3D virtual prototyping als verkoop-tool. - //HSTK 4. Het kopen van een fysiek kledingstuk: online en offline / 4.1 Aida model / 4.2 Aida(S) model toegepast / 4.3 Samengevat. - //HSTK 5. Digitale kledingsimulatie als verkoop-tool / 5.1 De eisen 5.2 De prototypes / 5.3 Voorkeursonderzoek / 5.4 Samengevat. – //HSTK 6. Discussie. - //HSTK7. Conclusie. – //HSTK 8. Bronnenlijst

Organisatie | Hogeschool van Amsterdam |
Opleiding | AMFI - Amsterdam Fashion Institute |
Afdeling | Media, Creatie en Informatie |
Jaar | 2017 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |