De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Transparantie verkoopt… of niet?

Rechten:

Transparantie verkoopt… of niet?

Rechten:

Samenvatting

QUOTES “Omdat denim een van de meest vervuilende manier van produceren heeft zijn denimmerken druk bezig om dit te verbeteren en proberen dit ook aan de klant te laten zien. Op die manier wordt transparantie onderdeel van een marketingstrategie. De vraag is echter of dit ook werkt. Hoe transparant zijn denimbedrijven eigenlijk en waar kijkt de consument nu echt naar?” “De doelstelling van dit onderzoek en het product is om Nederlandse denimbedrijven te overtuigen van de toegevoegde waarde van een transparante productieketen, door transparantie, naast prijs en kwaliteit, een grotere rol te laten spelen in het aankoopgedrag van de jonge consument.” ONDERZOEKSVRAAG Wat is de rol van transparante communicatie over het (mode)productieproces in het koopgedrag van de jonge consument (16-25 jaar) binnen de Nederlandse denimmarkt? DEELVRAGEN Wat betekent transparante communicatie over het productieproces voor de Nederlandse denimmarkt? Door middel van welke marketingstrategieën wordt transparant produceren ingezet door Nederlandse denimmerken? Welke factoren beïnvloeden het koopgedrag van de jonge denimconsument en welke rol speelt transparantie hierin? ‘Zoek Mijn Denim’ APP ‘Zoek Mijn Denim’ is een app met een virtuele productie kaart, waar de route van de jeans duidelijk op is aangegeven. De app is bedoeld voor de consument. Door middel van een scanfunctie kan de barcode van het artikel gescand worden en wordt de productiekaart visueel laten zien. Op deze kaart komen verschillende fabrieken naar voren waar de consument op kan klikken. Een informatiekaart over deze fabriek. Deze functie de eigenlijk “zoek mijn denim” functie. Naast deze functie is het ook mogelijk om de route toe te voegen aan je persoonlijke productiekaart. Op het moment dat de jeans wordt afgerekend wordt de consument betrokken in de route: je komt als consument op de kaart te staan. Zo wordt de consument meegenomen in het verhaal van de jeans. - Vanuit hier worden tips en tricks gegeven over hoe je de jeans moet wassen. Ook kan de klant hierin aangegeven hoe vaak zij de jeans wast en wat dat betekent voor het milieu. - Op het moment dat de consument de jeans weg wilt doen omdat de broek kapot of welke redenen dan ook, kan de consument dit ook aangeven op zijn/haar productiekaart.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
AfdelingMedia, Creatie en Informatie
Jaar2017
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk