De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Wat de streetwear branche kan leren van andere industrieën

Rechten:

Wat de streetwear branche kan leren van andere industrieën

Rechten:

Samenvatting

QUOTES “Uit literatuuronderzoek, interviews en eigen ervaringen uit het werkveld blijkt dat het productieproces veelal op het gebied van cashflow, MOQ [minimum order quantity] , communicatie en samenwerking stagneert. Dit zijn de voornaamste redenen waardoor het productieproces van kleine Westerse streetwear merken inefficiënt en ineffectief is.” “Er zijn meerdere dingen die de streetwear branche uniek maakt. De organisatie binnen streetwear merken, de streetwear cultuur, de typerende streetwear kleding en de solidariteit en samenwerking binnen de branche. Diezelfde eigenschappen zijn ook bij agrarische coöperaties en Het Broodfonds te vinden.” ONDERZOEKSVRAAG Wat zijn de (oorzaken van) knelpunten in de productieorganisatie van kleine Westerse streetwear merken en welke mogelijke oplossingen bieden andere sectoren? DEELVRAGEN 1. Hoe wordt streetwear gedefinieerd en waarin onderscheidt de streetwear branche zich van andere modemerken? 2. Waarom kiezen kleine Westerse streetwear merken ervoor om hun product te produceren in China? 3. Wat zijn de bestaande oplossingen binnen de mode-industrie voor de bestaande knelpunten binnen het productieproces? 4. Van welke sectoren kunnen kleine Westerse streetwear merken leren om het productieproces efficiënter en effectiever te organiseren? STRATEGISCH MODEL Eén van de problemen die in het onderzoeksrapport zijn genoemd is: kleine Westerse streetwear merken hebben moeite met het inkopen van goede kwaliteit stoffen. Dit komt omdat de MOQ’s [minimum order quantity] van stoffabrikanten die goede kwaliteit stoffen verkopen te hoog zijn voor de merken. Vaak is de hoeveelheid stof die kleine streetwear merken nodig hebben te laag om aan zo’n MOQ van leveranciers te voldoen. De oplossing wordt geven in de vorm van een strategisch model: inkoop van goede kwaliteit stoffen door middel van samenwerking.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingAMFI - Amsterdam Fashion Institute
AfdelingMedia, Creatie en Informatie
Jaar2018
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk