De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Uniek Italiaans speciaalbier in de Amsterdamse horecamarkt

Rechten:

Uniek Italiaans speciaalbier in de Amsterdamse horecamarkt

Rechten:

Samenvatting

32 Via dei birrai is een Italiaans speciaalbier merk. Een goed lopende microbrouwerij in Italië. De opdrachtgevers zijn Tom Gallizia, eigenaar van Gallizia Bar en Deli en Erik Verhagen, ondernemer. Samen hebben zij 32 Trentadue VOF opgericht. In dit strategische marketingplan wordt gerefereerd naar 32 Via dei birrai als 32 en de VOF als 32 NL. Naar het Italiaanse moederbedrijf wordt terug gerefereerd met 32 IT. 32 NL heeft het alleenrecht voor de komende drie jaar om het speciaalbier, 32, te importeren in de Benelux. 32 biedt een unieke bierbeleving door het shared drinking concept: het delen van één fles. Dit unieke concept in combinatie met een verviervoudiging van de biermarkt, maakt dat zij kans zien om 32 te gaan positioneren in een nichemarkt. Het doel van het algehele afstudeerproject is om 32 NL een concreet strategisch marketingplan te verstrekken waarmee zij zich op een rendabele wijze kunnen positioneren in de Amsterdamse business-to-business horecamarkt. Voor dit doel wordt eerst de externe omgeving en interne situatie van 32 NL geanalyseerd. Vervolgens wordt er een potentiële doelgroep bepaald van business-to-business afnemers voor de regio Amsterdam. Deze drie invalshoeken hebben bruikbare resultaten opgeleverd, die ten grondslag liggen aan het tweede gedeelte van het strategische marketingplan: het adviesrapport. Het Business Model Canvas heeft de leidraad gevormd voor de externe en interne analyse van 32 NL. Dit model in combinatie met diverse aanvullende marketingmodellen heeft ervoor gezorgd dat er inzicht is verkregen in de marktomvang en -structuur, de concurrentie- en de marketingstrategie. Tevens is er voor de doelgroepanalyse gebruik gemaakt van een online enquête. Deze enquête is verzonden naar het gehele opgestelde potentiële klantenbestand. Tot slot zijn er voor deze laatste analyse face-to-face interviews afgenomen bij een aantal van deze horecaondernemingen. De belangrijkste resultaten van het onderzoek zijn dat de markt sterk verzadigd is en dat de vraag zowel vanuit de consument als de business-to-business markt naar ambachtelijke en duurzame biervarianten toeneemt. Geconcludeerd kan worden uit het onderzoeksrapport, dat er ondanks de verzadigde markt, ruimte is voor 32 NL om zich te positioneren. Cruciaal hiervoor is het feit dat 32 garant staat voor het geven van een nieuwe bierbeleving in de vorm van shared drinking en het dragen van een 100% in Italië geproduceerd- en duurzaamheidscertificaten. De uitkomsten van de interviews en enquête tonen aan dat er interesse is vanuit diverse horecaondernemingen in het bier van 32 Via dei birrai. Gezien de omvang van het onderzoek zijn de resultaten niet generaliseerbaar. Echter was dit niet de insteek van het onderzoek. Omdat het strategische marketingplan uit twee delen bestaat zal een gedetailleerd en overzichtelijk uitgewerkte aanbeveling in het adviesrapport, op basis van de resultaten van het huidige onderzoeksrapport, het antwoord op de hoofdvraag afronden.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingVoeding en Diëtetiek
AfdelingBewegen, Sport en Voeding
Jaar2018
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk