De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Jacka ‘Tegendraads’ : gedetailleerd, karakteristiek & ambachtelijk

Rechten:

Jacka ‘Tegendraads’ : gedetailleerd, karakteristiek & ambachtelijk

Rechten:

Samenvatting

QUOTES "People Stare. Make It Worth Their While.” JACKA PRODUCTEN De basisproducten van Jacka zijn met de hand bewerkte denim spijkerjassen op aanvraag. Exclusieve, onderscheidende en zeldzame prints worden zorgvuldig uitgedacht en op het denim geschilderd. De stijl waar Jacka in schildert is geïnspireerd door cartooneske tekeningen en kleurrijke tattoo art. WAT DOET JACKA? Jacka is ooit begonnen met het schilderen van denim jassen en dat is nog steeds de belangrijkste dienst die Jacka aanbiedt. De consument meldt zich met een aanvraag bij Jacka en dan wordt er een uniek product gemaakt. - Jacka is in te huren om op evenementen live schilderingen te maken. Dit kan zijn op jassen, maar ook op andere vormen van denim. Denk aan een schildering op een groot vlak denim of op kleding die mensen meebrengen. Dit hoeft niet altijd denim te zijn maar kan bijvoorbeeld ook op leer. PROBLEEM Jacka werkt momenteel uitsluitend op aanvraag. Pas op het moment dat de consument Jacka benadert met het verzoek om een jas op maat te ontwerpen en te beschilderen wordt er actie ondernomen. Deze manier van werken heeft een aantal nadelen, zo is Jacka altijd afhankelijk van aanvragen, kan er niet proactief gewerkt worden en wordt er telkens maar één jas per keer geproduceerd. Met name dit laatste zorgt er voor dat het productieproces van Jacka veel te arbeidsintensief is. De vraag is op welke manier Jacka voort kan blijven bestaan en winstgevend kan worden. Omdat Jacka qua prijs in het middensegment zit en daar wil blijven zitten, moeten de productiekosten omlaag zonder dat het gevoel van uniciteit van de consument CONCEPT 'TEGENDRAADS' Voor Tegendraads worden zes verschillende spijkerjassen ontworpen door zes verschillende illustratoren die een connectie hebben met Amsterdam. Alle zes de jassen verkondigen een boodschap en door een jas te kopen draag je bij aan dat statement. Voor de lancering worden de zes jassen door de illustratoren ontworpen en handgeschilderd door Jacka. ARTIESTENBOEKJE In dit boekje licht worden deze kunstenaars uitgelicht: Marylin Sonneveld, Josse Blasé, Sella Molenaar, Julian Stips, Sasa Ostoja, Bodil Jane. Er wordt kort verteld wat hun mening is en waar ze voor staan. Dit vat samen waarom er voor deze kunstenaars gekozen heb. Alle kunstenaars zijn jong en hebben een band met Amsterdam.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingAMFI - Amsterdam Fashion Institute
AfdelingMedia, Creatie en Informatie
Jaar2017
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk