De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Meer dan 30 badkuipen water voor één basic T-shirt

Rechten:

Meer dan 30 badkuipen water voor één basic T-shirt

Rechten:

Samenvatting

QUOTES “Katoen is de meest gebruikte stof voor het produceren van kleding. Het productieproces van katoen is echter erg milieuvervuilend. Katoen heeft heel veel water nodig wat de watervoorraden uitput en zorgt voor woestijning. Daarnaast heeft het katoengewas meer chemische bestrijdingsmiddelen nodig dan elk ander gewas in de wereld. Buiten het feit dat deze bestrijdingsmiddelen in de bodem en de rivieren terechtkomen, zijn deze ook erg giftig voor de katoenarbeiders.” “De millennials willen rekening houden met het milieu, maar komen voor wat betreft de kledingindustrie en de milieuvriendelijkheid van stoffen vaak kennis te kort. De millennials zijn weliswaar gewend toegang te hebben tot eindeloze informatie op internet en gemakkelijk antwoord te vinden op elke vraag maar toch is de kennis over milieuvriendelijkheid over het algemeen niet adequaat genoeg. De interesse voor duurzaam koopgedrag reflecteert dus niet of nauwelijks in het daadwerkelijke koopgedrag. De kennis omtrent dit onderwerp zou moeten worden vergroot om uiteindelijk de katoenproductie terug te kunnen dringen en zo de wereld een klein stukje beter te maken.” “Mijn idee achter [het] prentenboek is dan ook om ervoor te zorgen dat de generatie van de kinderen van de millennials wèl opgroeit met het besef dat de katoenproductie erg milieuvervuilend is.” ONDERZOEKSVRAAG Hoe staat de groeiende interesse van millennials voor duurzame kleding in relatie tot het koopgedrag van basic katoenen T-shirts? DEELVRAGEN 1. Wat voor impact heeft de katoenproductie op het milieu? 2. Welke alternatieven zijn er voor katoen in T-shirts? 3. Wie zijn de millennials en wat heeft invloed op hun koopgedrag? 4. Welke factoren hebben invloed op het koopgedrag van basic T-shirts voor millennials? Waarop is de keuze voor het ene of het andere basic T-shirt gebaseerd? PRENTENBOEK Onder de titel “Het olifantje dat wil weten waar het water is gebleven” heb ik een prentenboek gemaakt met de intentie om kinderen [van bijv. millennials] al vroeg op speelse wijze met de milieuvervuiling in de kledingindustrie en katoenproductie in aanraking te laten komen.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingAMFI - Amsterdam Fashion Institute
AfdelingMedia, Creatie en Informatie
Jaar2019
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk