De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De vlasteelt in Nederland

Rechten:

De vlasteelt in Nederland

Rechten:

Samenvatting

QUOTES “Waarom zie je zo weinig linnen terug in het modebeeld van nu? […] Bijna iedereen weet waar je het over hebt als je ‘linnen’ zegt.” “Waarom paste linnen eeuwen geleden in het leven en nu niet meer? Het heeft eigenschappen als snel ventilerend materiaal, sterk en kan op een biologische manier geproduceerd worden. Ook met de opkomst van duurzaamheid en bewustwording in de modeindustrie en zoekend naar een alternatief voor katoen is linnen een pracht product om naar te kijken. Vlas groeit het meest optimaal in Frankrijk, België of Nederland, maar wordt voor een groot deel in China tot garen gesponnen. Wat is hiervoor de reden en kan Nederland zich weer positioneren als productieland van linnen?” HYPOTHESE: De verwachting is dat de productie van vlas een positieve economische en ecologische invloed zal hebben op het resultaat van de Nederlandse boer. ONDERZOEKSVRAAG Hoe kan de Nederlandse akkerbouw een bijdrage leveren aan meer linnenproductie in de mode-industrie? INHOUDSOPGAVE Voorwoord. – Samenvatting. - Begrippenlijst. - HOOFDSTUK 1: Inleiding. - 1.1 Aanleiding. - 1.2 De doelstelling. - 1.3 Hoofdvraag en deelvragen. - 1.4 Het product. - HOOFDSTUK 2: Wat is de huidige vlasproductie in Nederland en hoe kan deze gekenmerkt worden? - 2.1 De Nederlandse akkerbouw. - 2.2 De historie van de vlasteelt in Nederland. - 2.3 De vlasteelt. - 2.4 Conclusie. - HOOFDSTUK 3: Wat is de haalbaarheid om de vlasproductie in Nederland op te schalen? - 3.1 De markt van vlas. - 3.2 Opschaal mogelijkheden. - 3.3 Conclusie. - HOOFDSTUK 4: Op welke manieren kan Nederland zich positioneren als afzetmarkt voor linnen? - 4.1 Positionering van de Nederlandse waardeketen van linnen? - 4.2 Haalbaarheid waardeketen in Nederland? - 4.3 Invalshoeken. - 4.4 Conclusie. - HOOFDSTUK 5: Conclusie. – Bijlage. – Bronnen CAMPAGNE Mijn doel met de campagne is om de consument te informeren over de voordelen van het materiaal linnen. Dat met de aankoop van linnenkleding van eigen bodem een verantwoord product wordt aangeschaft, dat ook nog een keer gezonde landbouw oplevert met een lage footprint.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingAMFI - Amsterdam Fashion Institute
AfdelingMedia, Creatie en Informatie
Jaar2019
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk