De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

BorrelBaas : ‘Uit een ander vaatje snacken’

Rechten:

BorrelBaas : ‘Uit een ander vaatje snacken’

Rechten:

Samenvatting

Brouwerij Homeland is een bierbrouwerij met een productie van 3000 liter bier per week. Deze hoeveelheid bier resulteert in een reststroom van 600 kilo bierbostel. De reststroom wordt opgehaald door een afvalverwerkingsbedrijf. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders 47 kilo eetbaar voedsel per persoon per jaar verspillen. Het creëren van een circulaire economie is noodzakelijk zodat generaties in de toekomst ook toegang behouden tot materiële welvaart. Het Nederlandse kabinet wil een circulaire economie ontwikkelen voor 2050. De reststroom, voedselverspilling en duurzaamheid bieden kansen om een plantaardige snack te ontwikkelen met gebruik van de reststroom. Doel Het doel van het onderzoek is het ontwikkelen van een vermarktbare snack met gebruik van de reststroom van Brouwerij Homeland. De snack is geheel plantaardig en er wordt gestreefd naar gebruik van zoveel mogelijk duurzame en lokale ingrediënten. De volgende vraag stond centraal: Welke plantaardige en duurzame snack waarbij gebruik gemaakt is van het vezelrijke bierbostel is vermarktbaar voor Brouwerij Homeland te Amsterdam? Methoden Er is gebruik gemaakt van verschillende onderzoeksmethoden. Allereerst is gebruik gemaakt van deskresearch voor een literatuuronderzoek en een trendanalyse. Vervolgens zijn er door fieldresearch vijf verschillende onderzoeken gedaan. Middels een storecheck is het huidige aanbod van plantaardige snacks onderzocht. Vervolgens werd door interviews inzicht verkregen in de wensen van de potentiële afnemers. Door focusgroepen werd de mening van de consument achterhaald. Door middel van een creatieve sessie met een chef-kok werd gebrainstormd over de smaakontwikkeling en vormgeving van het product. Om de smaak van het productconcept te optimaliseren is een sensorische test afgenomen. Het totaal van deze onderzoeksmethoden heeft geleid tot een vermarktbare snack met een bijbehorende marketingstrategie en marketingbeleid. Resultaten Door middel van het literatuuronderzoek, de storecheck, de interviews en de creatieve sessie zijn drie mogelijke producten ontwikkeld. De drie mogelijke plantaardige producten waren een grillworst, een minifrikandel en een gestoomd broodje met een vulling van bierbostel. Op basis van de focusgroepen is gekozen voor de plantaardige mini-frikandel. Aan de hand van de focusgroepen is besloten om de snack geen vleesnaam te geven en een handzaam formaat te ontwikkelen. Met behulp van de sensorische test is de smaak van het product geoptimaliseerd. Rekening houdend met de huidige trends rondom voedselverspilling, duurzaamheid en vleesminderen is een plantaardige vermarktbare snack ontwikkeld. Conclusie Er kan worden geconcludeerd dat CirclBite de plantaardige en duurzame snack is, die vermarktbaar is voor Brouwerij Homeland. CirclBite is een gefrituurde, plantaardige snack met meer dan 15% bierbostel. De overige ingrediënten zijn lokaal of traceerbaar.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingVoeding en Diëtetiek
AfdelingBewegen, Sport en Voeding
Jaar2019
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk