De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Duurzame gastronomie in Nederland door Dutch Cuisin : kwalitatief onderzoek naar behoefte en motivatie van restaurants

Rechten:

Duurzame gastronomie in Nederland door Dutch Cuisin : kwalitatief onderzoek naar behoefte en motivatie van restaurants

Rechten:

Samenvatting

Doel Het doel van het onderzoek is een realistische weergave krijgen van de behoefte en motivatie van aangesloten restaurants en potentiële restaurants bij Dutch Cuisine. Zodat Dutch Cuisine hierop in kan spelen tijdens de werving en zij op deze manier een meer duurzame gastronomie in Nederland kunnen realiseren. Methode Er is eerst literatuuronderzoek uitgevoerd naar hoe de consument staat tegenover duurzaamheid en de trends en ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid. Ook is er gekeken naar het wervingsproces van Dutch Cuisine en de waarde en diensten die zij te bieden hebben. Daarnaast zijn er interviews afgenomen met al aangesloten restaurants en potentiële restaurants voor Dutch Cuisine. Resultaten Het literatuuronderzoek toonde aan dat consumenten duurzaamheid een steeds belangrijker aspect vinden. Ook speelt duurzaamheid steeds meer in de horeca, zo zijn restaurants meer en meer bezig met vegetarische gerechten op de menukaart en het lokaal inkopen van producten. Uit de interviews kwam naar voren dat de missie van Dutch Cuisine wordt toegejuicht. Ook blijkt uit de antwoorden van de respondenten dat bekendheid onder de consument belangrijk is voor de groei van de organisatie. Persoonlijk contact wordt erg op prijs gesteld, een afspraak maken en even langskomen wordt dan ook als de beste manier van benaderen gezien. Echter sluit het promotiemateriaal niet erg aan op de behoefte en de gegeven inspiratiesessies zijn te weinig verspreid over het land waardoor deze niet bezocht worden. De restaurants zouden graag bij Dutch Cuisine een community gevoel hebben, zodat zij inspiratie kunnen delen. Discussie Zoals verwacht, hebben restaurants er baat bij dat Dutch Cuisine bekender wordt onder de consumenten zodat er een wederzijds belang ontstaat. Daarnaast zien restaurants hierbij sociale media als hulpmiddel om de missie naar buiten te brengen. Het blijkt, afwijkend van onze verwachting, dat offline benadering voor de restaurants beter werkt dan online benadering. Verder kan er met behulp van vervolgonderzoek beter gelet worden op de generaliseerbaarheid van de onderzoeksgroep. Conclusie Dutch Cuisine kan inspelen op de behoefte en motivatie van potentiële restaurants door persoonlijk contact te leggen met de restaurants. Ook zou het promotiemateriaal meer op de doelgroep afgestemd moeten worden en de inspiratiesessies die zij organiseren meer verspreid over het land gegeven moeten worden.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingVoeding en Diëtetiek
AfdelingBewegen, Sport en Voeding
Jaar2019
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk