De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Gynaecologie: personalized kitchen

Rechten:

Gynaecologie: personalized kitchen

Rechten:

Samenvatting

Achtergrond: Op de afdeling Gynaecologie-Oncologie bemerkte de verpleging ontevredenheid over het voedingsaanbod en mogelijke ondervoeding bij patiënten. Doel: Het doel van dit onderzoek was het in kaart brengen van de patiënttevredenheid met betrekking tot de beleving van het voedingsaanbod, de voedselinformatievoorziening en de voedingsinname op de afdeling Gynaecologie-Oncologie in het AMC. Op basis hiervan is een advies geschreven, waarbij de mening van professionals is meegenomen. Methode: De 46 onderzochte patiënten kregen een mondelinge vragenlijst waarin de tevredenheid op een vijfpuntsschaal werd aangegeven en de voedingsinname werd nagevraagd middels de 24h recall-methode. Deze informatie werd vergeleken met de energie- en eiwitbehoefte. De energiebehoefte werd berekend door middel van de WHOformule (1985) en de eiwitbehoefte op basis van 1,2 gram per kilogram lichaamsgewicht. Daarnaast is de mening van 24 professionals (verpleegkundigen, voedingsassistenten en een diëtist) over het voedingsaanbod geraadpleegd middels een schriftelijke vragenlijst. Resultaten: Van de patiënten voldeed 83 procent niet aan hun energiebehoefte en 85 procent niet aan hun eiwitbehoefte. De gemiddelde tevredenheid omtrent de beleving van het voedingsaanbod scoorde een 4,0 op een schaal van 5. Van de patiënten kaartte 70 procent verbeterpunten aan omtrent de smaak van de maaltijden, vond 60 procent de portie van de warme maaltijden te groot en wenste 33 procent verbetering omtrent de service van de voedingsassistenten. Geen significant verband werd gevonden tussen de energie-inname en de patiënttevredenheid (p=0,137) of de eiwitinname en de patiënttevredenheid (p=0,128). De gemiddelde tevredenheid van de beleving van het voedingsaanbod scoorde bij de verpleegkundigen een 2,9, bij de voedingsassistenten een 4,4 en bij de diëtist een 3,1 op een schaal van 5. Conclusie: Uit dit onderzoek kwamen de logistiek en de mondelinge informatie rond beschikbare menu’s als verbeterpunten naar voren. Daarnaast zouden de patiënten graag een keuze in portiegrootte bij de warme maaltijd zien, hadden zij een wens voor specifieke producten in het aanbod en wilden zij graag meer smaak in de maaltijden. Tevens werd de communicatie omtrent de behulpzaamheid en service van de voedingsassistenten benoemd. Om de inname te verhogen, kan men actief zesmaal daags maaltijden aanbieden, met de nadruk op eiwitrijke voeding.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingVoeding en Diëtetiek
AfdelingBewegen, Sport en Voeding
Jaar2019
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk