De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Belangrijke doelen voor lichamelijke opvoeding volgens leerlingen en leraren lichamelijke opvoeding

Rechten:

Belangrijke doelen voor lichamelijke opvoeding volgens leerlingen en leraren lichamelijke opvoeding

Rechten:

Samenvatting

Het doel van dit onderzoek was om in kaart te brengen wat leerlingen en docenten in het voortgezet onderwijs (VO) zien als belangrijke doelstellingen voor het vak lichamelijke opvoeding (LO). Daarnaast is er gekeken of er een verschil in resultaat was bij leerlingen die gemiddeld meer -of minder dan 3 uur in de week sporten. Aan dit onderzoek hebben in totaal 480 leerlingen en 44 docenten van het Copernicus SG deelgenomen. De leerlingengroep bestond uit 307 (63,9%) meisjes en 173 (36,0%) jongens. De docentengroep bestond uit 20 (45,5%) vrouwen en 24 (54,4%) mannen. Het onderzoek is digitaal uitgevoerd aan de hand van twee vragenlijsten. Uit de resultaten van de hoofdvraag kwam naar voren dat docenten ‘bijdragen aan persoonlijke en sociale vaardigheden’ (45,5%) het belangrijkste doelstellingengebied vinden en leerlingen ‘bijdragen aan gezondheid en een actieve levensstijl’ (40,4%) het belangrijkst vinden. Het verschil tussen beide groepen bevond zich in de doelstellingengebieden: ‘bijdragen aan persoonlijke en sociale vaardigheden’ (p=0,016) en ‘inleiden in sport en bewegingssituaties’ (p=0,043). Tussen beide groepen waren enkel de volgende vier van elf doelstellingen: ‘LO werkt samen met andere vakken aan gezondheid en een actieve levensstijl van leerlingen’ (p=0,008), ‘leerlingen leren over gezondheid en een actieve levensstijl’ (p=0,001), ‘door LO kunnen leerlingen leren samenwerken en zichzelf ontdekken’ (p=0,000), ‘samen bewegen en leren regelen dragen bij aan persoonlijke en sociale ontwikkeling’ (p=0,000) en ‘LO draagt bij aan waardeontwikkeling en het gebruiken van normen’ (p=0,001) waarbij een significant verschil aangetoond is. Uit de resultaten van de deelvraag kwam naar voren dat er geen verschil is tussen leerlingen die gemiddeld meer -en minder dan drie uur in de week sporten, wat betreft de drie de doelstellingengebieden voor het vak LO: ‘Inleiden in sport en bewegingssituaties’ (p=0,460), ‘bijdragen aan gezondheid en een actieve levensstijl’ (p=0,359) en ‘bijdragen aan persoonlijke en sociale ontwikkeling’ (p=0,991). Een aanbeveling voor docenten lichamelijke opvoeding is dat deze de belangen voor doelstellingen duidelijk overbrengen naar leerlingen en de leerlingen er bewust van maken wat er van hen verwacht wordt. Op deze manier wordt ervoor gezorgd dat beide groepen zoveel mogelijk op één lijn zitten (Redelius et al., 2015). Hierbij hoeft geen onderscheid gemaakt te worden tussen actieve -en minder actieve leerlingen.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingAcademie voor Lichamelijke Opvoeding
AfdelingBewegen, Sport en Voeding
Jaar2020
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk