De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De kracht van feedback

Rechten:

De kracht van feedback

Rechten:

Samenvatting

In dit onderzoek is onderzocht of er een verschil in prestatie is wanneer visuele feedback word toegevoegd tijdens oefeningen in de krachttraining bij de Nederlandse honkbal selectie onder 18 jaar. (De verwachting was dat er een verschil zou zijn in prestatie tussen de sets met en zonder feedback.) Met een GymAware (meetinsturment voor onder andere snelheid) is gedurende twee weken bij zes trainingen gemeten. De snelheid die de GymAware aangaf werd gemeten, de participanten kregen hierop feedback. Dit is gedaan bij drie oefeningen, waarbij iedere oefening twee keer drie reeksen moest worden uitgevoerd (drie sets van vijf herhalingen). De eerste set (baseline set) was zonder feedback om het gemiddelde vast te stellen. Hierop volgend kregen de participanten de eerste set (vroege) of tweede set (late) feedback. De week hierna is de manier van feedback ontvangen omgedraaid. Normaal gesproken word de GymAware ingezet voor maximale kracht, snelheid of rate of force development training, voornamelijk met zware gewichten. In dit onderzoek is gekozen voor oefeningen met nauwelijks of geen gewicht en ligt de focus op het verminderen van stijgtijd. Door middel van een repeated measures ANOVA is gebleken dat er een significant verschil is bij de vroege feedback methode F (1,773, 90,416) = 10,218, p <0,001. Tussen de late feedback methode is ook een significant verschil gevonden F (1,805, 104,679) = 39,527, p <0,001. Bij de vroege methode zijn de volgende waarden gemeten; baseline 1,407(0,269), set 1: 1,508(0,269), set 2: 1,519(0,252). Bij de late methode zijn de volgende waarden gemeten; baseline 1,334(0,327), set 1: 1,342(0,318), set 2: 1,419(0,282). Uit dit onderzoek kan geconcludeerd worden dat het toevoegen van feedback een positief effect heeft op de prestatie in de krachttraining, een significant verschil in prestatie toont dit aan. Echter is de belangrijkste bevinding dat het niet nodig is om altijd feedback te geven. Een set kan al voldoende zijn. Een set in het begin zorgt ook voor prestatie verbetering in de volgende set. De frequentie en timing van de feedback is ontzettend belangrijk.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingAcademie voor Lichamelijke Opvoeding
AfdelingBewegen, Sport en Voeding
Jaar2020
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk