Marketing tussen kunst en mode
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Marketing tussen kunst en mode
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
QUOTES “Vanuit de kunstsector is veel kritiek te horen op de marktgeoriënteerde insteek van bepaalde actoren op de kun¬stmarkt. Handelaren, critici en kunstenaars leveren voornamelijk kritiek op commerciële insteek van sommige kun¬stenaars. Dit geldt ook voor collaboraties tussen kunst en mode. Rapporten van de Sociaaleconomische Raad laten echter zien dat ruim de helft van alle Nederlandse beeldend kunstenaars minder dan 10.000,- euro per jaar verdient. Gezien de economische situatie van de kunstsector, is er dus zeker behoefte aan meerdere en betere commerciële verdienmodellen. Echter, de juiste kennis om algemene marketingstrategieën toe te passen op de kunstsector is nog niet voorhanden.” “Het doel van dit onderzoek is om te achterhalen of een high-end modebedrijf positief kan bijdragen aan een inno¬vatief verdienmodel voor de autonome kunstenaar.” ONDERZOEKSVRAAG Onder welke voorwaarden kan een high-end modebedrijf een bijdrage leveren aan de marktgerichtheid van kunstenaars, zonder dat de kunstenaar zijn artistieke vrijheid verliest? DEELVRAGEN 1) Welke factoren hebben in het verleden bijgedragen aan de winstgevendheid van collaboraties tussen kunstenaars en high-end modebedrijven voor de kunstenaar? 2) Waarom leven de meeste kunstenaars in armoede? 3) Hoe is het negatieve stigma van marketing in de kunstsector tot stand gekomen? 4) Op welke wijze kan een werkbaar marktgericht verdienmodel voor de kunstsector worden ontwikkeld,dat tevens het oriëntatiedilemma omzeilt? 5) Welke strategische marketingconcepten kunnen een succesvolle collaboratie tussen kunstenaar en high-end modemerk mogelijk maken, zonder dat de artistieke vrijheid van de kunstenaar daarbij in het gedrang komt?

Organisatie | Hogeschool van Amsterdam |
Opleiding | AMFI - Amsterdam Fashion Institute |
Afdeling | Media, Creatie en Informatie |
Jaar | 2020 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |