De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Marketing tussen kunst en mode

Rechten:

Marketing tussen kunst en mode

Rechten:

Samenvatting

QUOTES “Vanuit de kunstsector is veel kritiek te horen op de marktgeoriënteerde insteek van bepaalde actoren op de kun¬stmarkt. Handelaren, critici en kunstenaars leveren voornamelijk kritiek op commerciële insteek van sommige kun¬stenaars. Dit geldt ook voor collaboraties tussen kunst en mode. Rapporten van de Sociaaleconomische Raad laten echter zien dat ruim de helft van alle Nederlandse beeldend kunstenaars minder dan 10.000,- euro per jaar verdient. Gezien de economische situatie van de kunstsector, is er dus zeker behoefte aan meerdere en betere commerciële verdienmodellen. Echter, de juiste kennis om algemene marketingstrategieën toe te passen op de kunstsector is nog niet voorhanden.” “Het doel van dit onderzoek is om te achterhalen of een high-end modebedrijf positief kan bijdragen aan een inno¬vatief verdienmodel voor de autonome kunstenaar.” ONDERZOEKSVRAAG Onder welke voorwaarden kan een high-end modebedrijf een bijdrage leveren aan de marktgerichtheid van kunstenaars, zonder dat de kunstenaar zijn artistieke vrijheid verliest? DEELVRAGEN 1) Welke factoren hebben in het verleden bijgedragen aan de winstgevendheid van collaboraties tussen kunstenaars en high-end modebedrijven voor de kunstenaar? 2) Waarom leven de meeste kunstenaars in armoede? 3) Hoe is het negatieve stigma van marketing in de kunstsector tot stand gekomen? 4) Op welke wijze kan een werkbaar marktgericht verdienmodel voor de kunstsector worden ontwikkeld,dat tevens het oriëntatiedilemma omzeilt? 5) Welke strategische marketingconcepten kunnen een succesvolle collaboratie tussen kunstenaar en high-end modemerk mogelijk maken, zonder dat de artistieke vrijheid van de kunstenaar daarbij in het gedrang komt?

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingAMFI - Amsterdam Fashion Institute
AfdelingMedia, Creatie en Informatie
Jaar2020
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk