De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Spierherstel met omega-3, vis jij achter het net?’

Rechten:

Spierherstel met omega-3, vis jij achter het net?’

Rechten:

Samenvatting

Inleiding De populariteit van omega-3 vetzuren is de laatste jaren gestegen, ook onder sporters. Een verklaring hiervoor zouden de gezondheidseffecten van deze vetzuren kunnen zijn. Onderzoek wijst uit dat omega-3 vetzuren een positief effect kunnen hebben op spierherstel na training, maar resultaten lijken niet eenduidig. Momenteel wordt het advies voor de algemene bevolking ook gebruikt voor sporters en is er geen specifiek advies gericht op deze doelgroep. Daarom is er vraag naar een afstudeerproject met de volgende onderzoeksvraag: In hoeverre kan de inname van omega-3 vetzuren bijdragen aan het spierherstel van volwassen sporters en hoe kan de huidige advisering voor sporters mogelijk verder geoptimaliseerd worden? Methode Dit afstudeerproject bestaat uit interviews en een literatuuronderzoek. Met behulp van halfgestructureerde interviews met producenten, sportdiëtisten en sportdiëtisten met een personal trainer achtergrond, is een beeld gevormd van de huidige advisering rondom omega-3 vetzuren aan sporters. Vervolgens is literatuuronderzoek gedaan naar het effect dat omega-3 vetzuren kunnen hebben op verschillende aspecten van spierherstel bij sporters door het analyseren van RCT’s en (systematic) reviews. Om een gedetailleerd advies te ontwikkelen, zijn de bron en dosering van omega-3 vetzuren onderzocht en de verschillende typen EPA en DHA. Resultaten Advies aan sporters over omega-3 vetzuren is gericht op het behalen van de ADH met voeding, maar wanneer dit niet wordt behaald wordt meestal suppletie geadviseerd. Uit het literatuuronderzoek, bestaande uit 12 RCT’s, blijkt dat het suppleren van omega-3 vetzuren een positief effect kan hebben op spierpijn (n=7/10), spierschade (n=5/6) en stijfheid (n=4/5) na een training. RCT’s waarbij 2400mg totale omega-3 vetzuren (600mg EPA, 260mg DHA) werd gesuppleerd voor tenminste 8 weken, toonde de meeste positieve effecten op markers van spierherstel. Conclusie De huidige advisering richt zich op de basisvoeding. Suppletie van omega-3 vetzuren zouden mogelijk aanvullend kunnen worden gebruikt om spierherstel bij sporters te verbeteren. Suppletie zou vooral de spierpijn, spierschade en stijfheid kunnen verminderen na een training. Een aanvullend advies op de huidige basisvoeding lijkt rechtvaardig: suppletie van ongeveer 2400mg omega-3 vetzuren (600mg EPA, 260mg DHA, verhouding van ongeveer 2:1) met een suppletieperiode van tenminste acht weken.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingVoeding en Diëtetiek
AfdelingBewegen, Sport en Voeding
Jaar2021
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk