De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Designing Experiencescapes: Groninger Museum

Designing Experiencescapes: Groninger Museum

Samenvatting

Managementsamenvatting Als onderdeel van het project Designing Experiencescapes van het Lectoraat Crossmedia aan de Hogeschool van Amsterdam heeft het Groninger Museum de opdracht gegeven te onderzoeken hoe de participatie van de museumbezoeker rondom de inzet van de Beacontechnologie in het museum te verhogen. Bij dit project wordt er onderzoek gedaan naar de invulling van ruimtes waarin bezoekers een bepaalde beleving kunnen ondergaan, oftewel experiencescapes. Het Groninger Museum had in 2014 de primeur in het museumlandschap van Nederland met de inzet van de Beacontechnologie in het museum, toch is het museum nog niet tevreden over de mate van participatie van de museumbezoeker rondom dit medium. Het gaat om het geven van extra informatie maar dan wel dat het een positief effect heeft op de publiekservaring. Hierbij is het van belang dat elke bezoeker in zijn eigen tempo, op zijn eigen manier en op zijn eigen telefoon kan kijken en luisteren. Dit onderzoek zal zich richten op het verhogen van de participatie onder de doelgroep van het Groninger Museum rondom de Beacontechnologie door middel van een nieuwe inzet van deze technologie door het gehele museum en een bijbehorend communicatie-advies rondom deze nieuwe inzet. Uit het deskresearch is gebleken dat het Groninger Museum vrij veel informatie mist, het museum heeft geen vestgestelde, complete merkidentiteit, geen vaste doelgroep en geen vaste huisstijl. Hiernaast is er bij de huidige inzet van de Beacontechnologie en de Groninger Museum app geen gebruik gemaakt van grondig vooronderzoek en is de museumbezoeker, waarvoor de app is bedoeld, niet bij deze inzet betrokken. Dit onderzoeksrapport gaat om het creëren van een samenhangende inzet van de Beacontechnologie op basis van het Groninger Museum als merk en de museumbezoeker. Het Groninger Museum kent geen vaste doelgroep, door de vele wisselende en uiteenlopende tentoonstellingen vanuit de meest uiteenlopende kunstdisciplines verwelkomt het museum bezoekers van de meest uiteenlopende achtergronden. Omdat de inzet van de Beacontechnologie gericht is op de al bestaande museumbezoeker en niet op het aantrekken van een ander publiek is er gesegmenteerd op basis van het publieksonderzoek en het beleidsplan van het museum. We hebben het hier over de doelgroep hoger opgeleide mannen en vrouwen van 40 tot 50 jaar met hoge culturele interesse. Deze doelgroep zal de gemiddelde museumbezoeker voorstellen in de komende periode waardoor zo'n groot mogelijk aandeel van de komende museumbezoekers vertegenwoordigd zal worden. Een belangrijk inzicht uit het kwalitatieve onderzoek, gedaan in de vorm van diepte-interviews met de doelgroep in het Groninger Museum, is dat een heel klein gedeelte van de museumbezoekers ook maar enig idee heeft van de Beacontechnologie in het museum. Hiernaast is het interessant om te zien dat na wat meer uitleg het overgrote deel alsnog erg positief is rondom deze technologie en dat er duidelijk meer te halen is. Dit wordt ook bevestigd door de vele mogelijkheden rondom de inzet van de Beacontechnologie, zowel binnen- als buiten het museumlandschap. De huidige inzet is pas het topje van de ijsberg als we het hebben over interessante toepassingsmogelijkheden.

Toon meer
OrganisatieHogeschool van Amsterdam
OpleidingMedia, Informatie en Communicatie
AfdelingDigitale Media en Creatieve Industrie
Jaar2015
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk