De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Bewegen de liedjes

'Reguleren 'de Beweegliedjes' je alertheid'

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Bewegen de liedjes

'Reguleren 'de Beweegliedjes' je alertheid'

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Dit onderzoeksverslag is een afstudeeropdracht voor de opleiding Creatieve Therapie - Verkorte Route - Muziek aan Stenden Hogeschool te Leeuwarden. Het onderzoek, een systemisch N=1 is uitgevoerd op Kinderdagcentrum ‘it Kampke’ te Leeuwarden. Het betreft een onderzoek met kwantitatieve en kwalitatieve onderdelen. Aan dit onderzoek werkt mee, respondent cliënt J., een jongen van zeven jaar met een (Zeer) Ernstig Verstandelijke en Meervoudige Beperking (Z)EVMB). Cliënt J. bezoekt vier dagen per week kinderdagcentrum ‘it Kampke’ voor dagbesteding en behandeling. Het probleem is dat orthopedagoog en muziektherapeut van KDC ‘it Kampke’ op dit moment onvoldoende inzicht hebben in de resultaten van de nieuw ontwikkelde muziektherapeutische interventie ‘de Beweegliedjes’ op alertheid bij cliënt J. De muziektherapeutische interventie ‘de Beweegliedjes’ is een nieuw ontwikkelde muziekmethode voor cliënten met een (Z)EVMB met een ontwikkelingsleeftijd onder de vierentwintig maanden. Wanneer we meer inzicht hebben op de sensorische informatieverwerking en alertheid van cliënt J. verwachten we dat we hem beter kunnen ondersteunen in ontwikkeling. Conclusie van het onderzoek is dat tijdens het inzetten van de muziektherapeutische interventie ‘de Beweegliedjes’ met cliënt J. zowel in het kwantitatieve als in het kwalitatieve deel de mate van alertheid positief is.

Toon meer
OrganisatieNHL Stenden Hogeschool
OpleidingVaktherapie
InstituutAcademie Gezondheidszorg
PartnersTalant - KDC 'It Kampke'
Datum2018-01-15
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 27 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk