Toevalstechnieken onderzocht
Een systemisch N=1 onderzoek naar het resultaat van toevalstechnieken a.d.h.v. het ETC in beeldende therapie op de flexibiliteit van een kind van 10 jaar met AutismespectrumstoornisWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Toevalstechnieken onderzocht
Een systemisch N=1 onderzoek naar het resultaat van toevalstechnieken a.d.h.v. het ETC in beeldende therapie op de flexibiliteit van een kind van 10 jaar met AutismespectrumstoornisWij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
In deze N=1 studie wordt onderzocht of het werken met toevalstechnieken binnen de beeldende therapie invloed heeft op de flexibiliteit van een kind met ASS in het speciaal basisonderwijs.
Er is een casestudy gedaan volgens de systemische N=1 onderzoeksmethode. Om antwoord te kunnen geven op de centrale onderzoeksvraag is er kwantitatief en kwalitatief onderzoek gedaan. De flexibiliteit van de leerling is gemeten op kwantitatieve wijze via een meetinstrument dat ontworpen is op basis van de kenmerken van het flexibele kind (Groden, 2012). Ook is de flexibiliteit van de leerling op kwalitatieve wijze gemeten door het afnemen van interviews bij de leerling en zijn netwerk. Om te meten wat er zichtbaar is tijdens het werken met toevalstechnieken binnen de beeldende therapie, ten aanzien van de flexibiliteit van de leerling met ASS, is er een kwalitatieve observatielijst afgenomen die gebaseerd is op hoofdstuk 10 van het boek Expressive Therapies Continuum (Hinz, 2009). De interventie met beeldende therapie had een korte duur van 4 weken waarin er 8 sessies zijn gerealiseerd.
Organisatie | NHL Stenden Hogeschool |
Opleiding | Vaktherapie |
Afdeling | Academie Gezondheidszorg |
Partner | RENN4, SBO de Sterren te Hoogezand |
Datum | 2022-03-23 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |