Burgerschapsonderwijs met als middel debatteren
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Burgerschapsonderwijs met als middel debatteren
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Burgerschapsonderwijs is verplicht in het primaire onderwijs sinds 2006. De regering merkt op door een onderzoek dat dit vaak niet goed wordt aangeboden. Het vak wordt vaak geïntegreerd gegeven en er mist op scholen een visie voor het burgerschapsonderwijs met bijbehorende leerdoelen. De leerlingen leren hierdoor niet wat burgerschapsonderwijs is en welke doelen ze hiervoor moeten behalen. De onderzoeker heeft ondervonden dat het aanbieden van een lessenserie met als middel Lagerhuis en als hulpmiddel het leerlingenportfolio de leerlingen de burgerschapsdoelen leren begrijpen en dat de leerlingen zicht krijgen op het toepassen van de burgerschapsdoelen.
Organisatie | NHL Stenden Hogeschool |
Opleiding | Opleiding tot Leraar Basisonderwijs |
Afdeling | Academie Primair Onderwijs |
Datum | 2018-06-25 |
Type | Bachelor |
Taal | Nederlands |