De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Interculturele concepten en praktijken in de Hospitality Business

Interculturele concepten en praktijken in de Hospitality Business

Samenvatting

Vanuit het lectoraal Ethiek en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is er een afstudeeronderzoek vrijgekomen naar ‘Interculturele praktijken en concepten in de Hospitality Business’. De doelstelling van dit onderzoek luidt als volgt:
‘Het doel in dit onderzoek is om kennis te verzamelen over de Turkse gastvrijheid in Turkije en Nederland binnen diverse horeca gelegenheden en hiermee informatie verzamelen over de meest geschikte wijze van het onderzoeken van gastvrijheid in een culturele context (Turkije). Om vervolgens met deze informatie een onderzoeksmethodiek te ontwikkelen binnen het lectoraat Ethiek en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, waarmee op de lange termijn vergelijkbare of vervolgonderzoeken door studenten gedaan kunnen worden.’
Vanuit deze doelstelling zijn er twee hoofdvragen en zeven deelvragen opgesteld die doormiddel van literatuur- en veldonderzoek zijn beantwoord. De hoofdvragen luiden als volgt:
Hoofdvraag 1
Welke onderzoekswijze is het meest geschikt om de Turkse gastvrijheid te onderzoeken?
Hoofdvraag 2
In hoeverre kan Turkse gastvrijheid van invloed zijn op de gastbeleving in Turkse horecagelegenheden in Turkije en Nederland?
In het literatuuronderzoek heb ik onderzoek gedaan naar literatuurstukken die antwoord hebben gegeven op enkele deelvragen. Hierin zijn ook enkele begrippen gevonden die de term gastvrijheid binnen de horeca branche vertegenwoordigen, welke later zijn gebruikt in het veldonderzoek. In het literatuuronderzoek is tevens onderzoek gedaan naar de meest geschikte onderzoeksvorm, onderzoekswijze en meetinstrumenten. Vanuit deze kennis heb ik ervoor gekozen om het onderzoek vanuit een casestudy, met een kwalitatieve onderzoekswijze, verder uit te werken. Hierbij heb ik interviews en observaties als meetinstrumenten genomen en uitgewerkt. Deze methodologische beslissingen waren tevens onderdelen van hoofdvraag 1 en enkele deelvragen. De resultaten van de meetinstrumenten en het literatuuronderzoek hebben ertoe geleidt dat ook de overige deelvragen beantwoord konden worden.
Zo is duidelijke geworden dat Turkse gastvrijheid ook specifieke eigenschappen heeft, welke verwerkt zijn in het gastvrijheidsmodel. Vanuit hier is de conclusie getrokken dat de Turkse gastvrijheid zeer veel positieve kanten heeft, in onze ‘Nederlandse ogen’, maar dat de professionaliteit die we gewend zijn vaak mist. Deze professionaliteit zijn wij gewend vanuit het gastheerschap die in Nederlandse restaurants wordt getoond. Het fundament scholing is hierbij zeer belangrijk. Vanuit mijn eigen ervaringen, tijdens de observaties, heb ik dit ook heel goed gemerkt. Ik merkte dat ik het vreemd vond dat ik niet altijd persoonlijk werd benaderd door het personeel, geen menukaart kreeg, de aankleding anders was dan gewend en dat ik de toiletten er soms vies uit vond zien. Terwijl al deze punten vaak vrij normaal zijn voor de Turkse gasten in Turkije. Zij zijn dit gewend en verwachten het ook niet anders. Met al deze gegevens kon ik de conclusie trekken dat de Turkse gastvrijheid zeer zeker een invloed kan hebben op de beleving van een gast. De mate van deze beïnvloeding hangt sterk af van de gast zelf. In hoeverre hij zich open heeft gesteld voor andere dingen en deze accepteert zoals ze zijn.
Met de meetinstrumenten, observaties en interviews, is het mogelijk geweest om goede antwoorden te geven op de hoofd- en deelvragen. Van de methodiek die hierbij gebruikt is kan hierdoor gezegd worden dat het goed opgezet was en hierdoor geef ik dit ook als advies voor toekomstige studenten. Echter zijn er wel punten die anders of beter zouden kunnen en deze worden ook benoemd in het advies.

Toon meer
OrganisatieSaxion
AfdelingHospitality Business School
PartnersLectoraat Ethiek en MVO
Jaar2011
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk