De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Vallende sterren?! De Nederlandse Hotelclassificatie ter discussie gesteld

Vallende sterren?! De Nederlandse Hotelclassificatie ter discussie gesteld

Samenvatting

Binnen de Nederlandse hotellerie is een discussie gaande over de sterrenclassificatie van hotels. Sommige hoteliers zijn van mening dat het systeem aangepast zou moeten worden.
In dit onderzoeksrapport wordt duidelijk waar deze mening op gebaseerd is en welke aanpassingen er nodig zijn. “Is er binnen de Nederlandse hotellerie behoefte aan een alternatief classificatiesysteem?” is de hoofdvraag van dit onderzoeksrapport.
De huidige manier van classificeren is in handen van de Nederlandse Hotel Classificatie (NHC). Zij hanteert basis- en keuzenormen waarmee een hotel in een bepaald sterrensegment wordt ingedeeld. Hoe hoger het aantal sterren, hoe hoger de eisen waaraan een hotel moet voldoen. Zodra een hotel geclassificeerd is, wordt er door de NHC periodiek gecontroleerd of het hotel nog steeds aan de normen voldoet. Deze normen worden regelmatig geëvalueerd. Onder leiding van de Koninklijk Horeca Nederland (KHN) worden de normen dan doorgenomen met vertegenwoordigers van hotels uit alle sterrencategorieën.
Het doel van de sterrenclassificatie is om de consument te helpen een hotelkeuze te maken. Het geeft zekerheid en duidelijkheid over welke basisvoorzieningen het hotel dient te beschikken. Voor de ondernemer zijn de sterren bedoeld om zich te kunnen profileren.

Toon meer
OrganisatieSaxion
AfdelingHospitality Business School
PartnersSaxion Hogescholen
Jaar2010
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk