De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Enjoy!

Samenvatting

Eurocamp Enjoy is een product van Eurocamp. Met Enjoy biedt Eurocamp vakanties aan voor stellen die zonder kinderen op vakantie gaan. Het aanbod van Enjoy is geselecteerd uit het aabod van Eurocamp. Daarbij is gekeken naar de thema’s wellness, cultuur & steden, culinair en actief.
Het doel van dit onderzoek is het schrijven van een op de doelgroep gericht communicatie plan voor Eurocamp Enjoy door de behoeftes, motieven en het gedrag van de doelgroep stellen zonder kinderen te analyseren en vervolgens de juiste communicatiemiddelen in beeld te brengen om deze doelgroep te benaderen met als doel het bevorderen van boekingen in het laagseizoen.
De hoofdvragen die centraal staan in het onderzoek zijn: ‘Op welke manier kan Eurocamp Enjoy de doelgroep stellen zonder kinderen beter bedienen met als doel meer boekingen te genereren in het laagseizoen?’ en ‘Via welke kanalen en met welke middelen kan Eurocamp Enjoy beter communiceren met de doelgroep stellen zonder kinderen met als doel meer boekingen te genereren in het laagseizoen?’
Uit de literatuurstudie is gekomen dat er geen onderzoek wordt gedaan naar de tevredenheid van de klanten van Eurocamp Enjoy. Een extern onderzoeksbureau, Flycatcher Internet Research, doet momenteel onderzoek voor Eurocamp. Hierbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen de 3 producten: Eurocamp, Petit Paradis en Eurocamp Enjoy. Eurocamp Enjoy is hierbij in de minderheid met een aandeel van 11% en hun mening zal in vergelijking met de gezinnen met kinderen wegvallen. Om in te kunnen spelen op de behoeftes en wensen van de doelgroep wordt dan ook geadviseerd om de Enjoy boekers met een aparte vragenlijst na de vakantie te benaderen en zo de doelgroep beter te kunnen bedienen.
Uit het onderzoek blijkt dat de communicatie van 2007 t/m 2011 erg gedaald is. Momenteel wordt er alleen gecommuniceerd door nieuwsbrieven en het tijdschrift Vakantie Inspiratie. Dit betekent dat de communicatie binnen het bestand van Eurocamp Enjoy blijft. Om in te spelen op de trends en ontwikkelingen en na het onderzoeken van de stellen zonder kinderen wordt dan ook aangeraden om een Facebook pagina aan te maken voor Eurocamp Enjoy. Op deze manier wordt er breder gecommuniceerd en ingespeeld op de trends en ontwikkelingen.
Uit de analyse van het product is gebleken dat het product van Eurocamp Enjoy niet tot weinig verscheelt van het Eurocamp product. Het enige verschil is dat het aanbod van campings en bestemmingen beperkter is en de campings zijn verdeeld onder thema’s. Daarnaast is gebleken dat de vormgeving (het logo) van Eurocamp en Eurocamp Enjoy niet op elkaar aansluiten, in tegenstelling tot het andere product van Eurocamp, Petit Paradis. Tevens is uit het onderzoek gekomen dat Eurocamp een naamsbekendheid heeft van 96% onder klanten van diverse campingaanbieders en 66% onder de algemene bevolking. Als deze punten bij elkaar gepakt worden is het verstandig om Eurocamp te gebruiken in de communicatie uitingen naar stellen zonder kinderen. Er wordt dan ook aanbevolen om de vormgeving van Eurocamp Enjoy aan te passen en tevens visueel als product van Eurocamp neer te zetten.
Kortom, Eurocamp Enjoy moet communiceren buiten de database om, om een groter bereik te krijgen en zo ook meer naamsbekendheid te creëren. Daarnaast kan er ingespeeld worden op de wensen en behoeftes van stellen zonder kinderen door de tevredenheid te onderzoeken na de vakantie.

Toon meer
OrganisatieSaxion
AfdelingHospitality Business School
PartnersEurocamp
Jaar2011
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk