De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Heeft u het kunnen vinden

Publieksonderzoek Archeologisch Museum Haarlem

Heeft u het kunnen vinden

Publieksonderzoek Archeologisch Museum Haarlem

Samenvatting

Jaarlijks komen er vele honderdduizenden toeristen naar de stad Haarlem om de sfeer van de stad te ervaren en voor de vele evenementen en activiteiten die de stad te bieden heeft. Haarlem heeft een verscheidenheid aan musea, waar men kunst, cultuur en wetenschap kan bezichtigen. Op deze manier kunnen de toeristen ook het kleine Archeologisch Museum Haarlem bezoeken. Het museum is sinds 1991 geopend voor publiek en is gevestigd in de kelder van de Vleeshal aan de Grote Markt. Het Archeologisch Museum Haarlem vertelt door middel van archeologische vondsten de geschiedenis van de stad Haarlem en maakt archeologie als beroep ook tastbaar voor het publiek.[1] Jaarlijks krijgt het museum tussen de 16.000 en 18.000 bezoekers. Het museum weet alleen niet goed wie de bezoekers precies zijn.
Om inzicht te krijgen in de bezoekers, zijn er in de maanden april en juni 2017 380 enquêtes afgenomen in het museum. Het doel van deze enquête is om inzicht te krijgen in de bezoekers van het Archeologisch Museum Haarlem, waarom ze komen, welke media ze gebruiken en wat ze vinden van het museum. In deze uitwerkingsrapportage worden de gegevens van de enquête verwerkt.
Aan de hand van de uitwerkingsrapportage en literatuuronderzoek is er een advies geschreven waarmee het museum effectiever en efficiënter publiek kan trekken. Effectiever in de zin van meer bezoekers naar het museum trekken. Efficiënter in de zin van goedkoper en minder tijdsintensief specifiek bezoekers bereiken.
Verder worden negen musea vergeleken met elkaar (Huis van Hilde, Museum van Egmond, Poldermuseum, Heerhugowaard, Museum Dorestad, Informatiecentrum Vikingen op Wieringen, Museum het Sterkenhuis,  Museum Nairac, Kennemerland en het IJstijdenmuseum). Bij deze musea wordt gekeken welke media ze gebruiken, hoe ze deze media gebruiken, welk publiek ze bereiken en wat voor soort samenwerkingen er zijn. Dit kan dan vergeleken worden en misschien geïmplementeerd worden bij het Archeologisch Museum Haarlem.
In de uitwerkingsrapportage zijn de resultaten van de enquête verwerkt. Hierin staan de demografische gegevens, persoonlijke ervaringen en meningen van de bezoekers van het Archeologisch Museum Haarlem. Deze resultaten zijn terug te vinden in bijlage IV. De bezoekers zijn veelal hoog opgeleid met een gemiddelde leeftijd van 44 jaar. Het merendeel van de bezoekers woont in Noord-Holland, respectievelijk 58%. De meeste ondervraagden komen uit de omgeving van Haarlem zelf, namelijk 27% van het totaal onderzochte publiek. Verder blijkt dat 48% van het totaal aantal ondervraagden van de bezoekers toevallig het museum heeft gezien. Uit het onderzoek is ook gebleken dat de bezoekers het museum van buitenaf niet goed kunnen zien. Het Archeologisch Museum Haarlem is volgens de bezoekers een educatieve plek om te leren over archeologie en de historie van Haarlem. De bezoekers willen ook graag de archeologische vondsten bezichtigen die daarbij horen. Voor de internationale bezoekers zijn de vertalingen niet goed zichtbaar en dat is volgens deze bezoekers een gemis.
Bij het vergelijken van de musea is er gekeken naar doelgroepen, media gebruik, educatie programma’s, tentoonstellingen en samenwerkingen met andere organisaties. Tijdens het onderzoek bleek dat het Huis van Hilde en Museum Dorestad in het verleden zelf een publieksonderzoek hebben uitgevoerd. Uit deze gegevens blijkt dat de musea dezelfde doelgroepen trekken.
Wat betreft het media gebruik is er een social media scan gedaan. Hieruit blijkt dat het Archeologisch Museum Haarlem, Huis van Hilde en Museum Nairac Facebook gebruiken. Museum Nairac herhaalt regelmatig de tentoonstelling die te zien is in het museum. Museum Dorestad toont juist meer berichten over wat er achter de schermen geb

Toon meer
OrganisatieSaxion
OpleidingArcheologie
Datum2018-11-01
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 25 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk