De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Weet wat je eet!

Een kwalitatief onderzoek naar biologische voedingsproducten binnen restaurants

Weet wat je eet!

Een kwalitatief onderzoek naar biologische voedingsproducten binnen restaurants

Samenvatting

De vraag naar biologische voedingsproducten stijgt elk jaar. Dit is vooral terug te zien in de retail, maar niet zozeer in de horeca. Stichting EKO-keurmerk wil daarom graag weten hoe het kan dat de horeca hierbij achterloopt en hoe zij het aantal restaurants dat gebruik maakt van biologische voedingsproducten kunnen laten stijgen. Het managementvraagstuk dat hierbij aansluit luidt als volgt: “Hoe kan Stichting EKO-keurmerk inhoudelijk invulling geven aan een gedragsbeïnvloedende campagne dat het aantal ‘premium dining’ restaurants dat voor minder dan 20% biologische voedingsproducten inkoopt zal beïnvloeden om voor 20% of meer biologische voedingsproducten in te gaan kopen?”.
Hiervoor zijn diepte interviews gehouden met acht restauranthouders binnen het 'premium dining ' segment, waarbij vier interviews zijn gehouden met restauranthouders die voor minder dan 20% biologische voedingsproducten inkopen en vier met restauranthouders die voor meer dan 20% biologsiche voedingsproducten inkopen. Met behulp van deze interviews wordt duidelijk waarom de restauranthouders wel voor een deel biologisch inkopen, maar waarom dit percentage niet hoger is. Door de interviews met de groep restauranthouders die voor meer dan 20% biologisch inkopen, wordt duidelijk wat hen motiveert wel een hoger percentage biologisch in te kopen. 
Uit de interviews is duidelijk geworden dat vooral de prijs, kwaliteit en traceerbaarheid belangrijk worden gevonden bij de inkoop van voedingsproducten. Daarbij zijn als belemmeringen naar voren gekomen dat de distributie, het aanbod, de consistentie en de kennis hen belemmeren om het biologische inkooppercentage te verhogen. Daarom wordt er geadviseerd om een serie aan gedragsbeïnvloedende afleveringen de maken en deze te delen op sociale media. Hierin kunnen de barrières op een leuke manier worden behandeld in de afleveringen om zo de restauranthouder te kunnen ondersteunen en overtuigen om het biologische inkooppercentage te gaan verhogen naar 20% of meer. 

Toon meer
OrganisatieSaxion
OpleidingHotel Management
Datum2019-10-01
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk