De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Crowdfunding & Peer-2-Peer Lending

Onderzoek naar het sentiment wat er heerst over Crowdfunding en Peer-2-Peer Lending bij investerend Nederland.

Crowdfunding & Peer-2-Peer Lending

Onderzoek naar het sentiment wat er heerst over Crowdfunding en Peer-2-Peer Lending bij investerend Nederland.

Samenvatting

Op dit moment is alternatieve financiering in de vorm van Crowdfunding en Peer-2-Peer Lending een veel voorkomend gespreksonderwerp bij investerend Nederland. Deze financieringsvormen zijn sterk in opkomst en hebben de kinderschoenen nog maar net verlaten.
In dit onderzoek behandelen we onder welke voorwaarden investeerders bereid zijn te investeren in Crowdfunding en Peer-2-Peer Lending initiatieven. Aan welke eisen moet de investering en de initiatiefnemer voldoen om financiering te verkrijgen. Er is geconstateerd dat er veel ruimte is voor verbetering en er moet nog een heuse professionaliteitslag worden gemaakt om het toekomst bestendig te laten worden.  
Om de onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden is er eerst literatuuronderzoek gedaan. Er is wetenschappelijk literatuur gezocht naar de essentiële factoren welke investeerders aansporen te investeren, Crowdfunding en Peer-2-Peer Lending. Aan de hand hiervan is er met deze informatie een semigestructureerd interview geformuleerd en afgenomen bij 13 financieel professionals die zich bevinden in een investeringswereld.
Er wordt gesproken over een veelbelovende markt voor Crowdfunding en Peer-2-Peer Lending. Cijfers ondersteunen het feit dat deze manier van financieren hard aan het groeien is. Echter is er veel ruimte voor verbetering.
“Crowdfunding is here to stay” op welke manier dit fenomeen zich verder gaat ontwikkelen is niet bekend. Wat wel veelbelovend is, is de technologie die het mogelijk maakt de mensen op grote schaal met elkaar te verbinden. De zogenoemde ‘middleman’ wordt vervangen door ‘middleware’. Hierdoor verdwijnt een groot deel van deze kosten. Ook past dit helemaal in de levensstijl van de ‘Millenials’. Waar het voorheen lastig was om voor de hedendaagse particulier te investeren in andere bedrijven zitten we er nu nog maar een muisklik vanaf.
Zonder vrienden en/of familie heeft een Crowdfunding initiatief weinig kans van slagen. Vrienden en familie zijn het eerste meetpunt van het idee of initiatief. Wanneer zij al weigeren is de kans groot dat andere investeerders niet met het initiatief in zee willen gaan. Investeerders zullen eerder geneigd zijn om ergens geld in te investeren wanneer hier al een aantal anderen geld in hebben geïnvesteerd. Kuddegedrag is veelvoorkomend in Crowdfunding en Peer-2-Peer Lending. Dit kan zowel een negatief als positief effect hebben op het initiatief. Advies is wel om een initiatief online te zetten nadat er ongeveer 20 á 30 % geïnvesteerd is, zodat andere investeerders ook sneller over de streep kunnen worden getrokken.
De informatievoorziening, ook wel documentatie, van aangeboden investeringen laat soms de wensen over. Investeerders zien graag een gedegen businessplan met sterke financiële onderbouwingen.  Hierin is ondernemingservaring gewenst. Investeerders kunnen met bestaande informatie vaak lastig een risicoschatting maken. Ondernemers die geld op willen halen door middel van Crowdfunding zullen hiervoor de expertise in huis moeten halen wanneer zij dit zelf niet hebben.
Nadat er is geïnvesteerd is het van belang de investeerder op de hoogte te houden. Aangezien investeerders in Crowdfunding vaak kleine bedragen investeren, hebben zij al snel een grote diversiteit aan bedrijven in portfolio. Informatie moet betrouwbaar en toegankelijk zijn voor investeerders. Een plaatje met een praatje is vaak voldoende. Dit zou op de website in de omgeving van het investeerdersportaal beschikbaar moeten zijn wanneer de investeerder dit opvraagt.
Een exit-strategie is essentieel. Er moet vooraf geste

Toon meer
OrganisatieSaxion
OpleidingBedrijfseconomie
Datum2015-11-01
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk