De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

De supporter in de basis

Een advies over de invulling van het maatschappelijke programma van BVO's waarbij de supporter centraal staat

De supporter in de basis

Een advies over de invulling van het maatschappelijke programma van BVO's waarbij de supporter centraal staat

Samenvatting

De aanleiding voor dit onderzoek is de problematiek bij BVO 's met betrekking tot de relatie met de supporters. Uit onderzoek van Meer dan Voetbal (2014) blijkt dat BVO 's zich de laatste jaren in toenemende mate inzetten voor de maatschappij. Echter, de stijging van maatschappelijke activiteiten resulteert nog niet in een verbetering van de relatie met de supporters. 
De hoofdvraag van deze thesis luidt: 'Op welke wijze kunnen BVO 's met behulp van fan engagement hun maatschappelijke programma vormgeven en zo de relatie met hun supporters versterken? ' 
Het onderzoeksgedeelte van deze thesis bestaat uit vier onderdelen: het theoretisch kader, het literatuuronderzoek, de methodologische verantwoording en het veldonderzoek. In het theoretisch kader worden de kernbegrippen van het onderzoek gedefinieerd en wordt er gekeken naar de relaties tussen deze kernbegrippen. Vervolgens komen in het literatuuronderzoek de trends en ontwikkelingen in de voetbalbranche en de kenmerken van de supporters van BVO 's aan bod. Na het literatuuronderzoek is de methodologische verantwoording van het veldonderzoek beschreven. Vervolgens is het veldonderzoek uitgewerkt. Tijdens het veldonderzoek is als eerste gekeken naar de huidige maatschappelijke programma 's van de geselecteerde BVO 's. Vervolgens is onderzoek gedaan naar de wensen en meningen van de supporters met betrekking tot fan engagement en de maatschappelijke programma 's van BVO 's
Er kan worden geconcludeerd dat BVO 's kunnen leren van de sportorganisaties uit Engeland en Duitsland. Uit het veldonderzoek blijkt dat zij meer de nadruk leggen op de wensen van de supporter en de supporters meer betrekken bij de club. Het luisteren naar, en het communiceren met supporters vergroot de kans op een langdurige band. Tenslotte komt tijdens het veldonderzoek naar voren dat BVO 's de ontwikkeling van een maatschappelijk programma in overleg met de supporters behoren te doen. Dit verbetert de onderlinge relatie en het bereik van de maatschappelijke activiteiten.

Toon meer
OrganisatieSaxion
Datum2014-10-01
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk