De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het besluitvormingsproces

Een onderzoek voor uitgaansgelegenheid de Leeren Lampe

Het besluitvormingsproces

Een onderzoek voor uitgaansgelegenheid de Leeren Lampe

Samenvatting

Dit is een onderzoekrapport voor uitgaansgelegenheid de Leeren Lampe in Raalte. Het rapport geeft inzicht in het besluitvormingsproces van jongeren tussen de 18 en 25 jaar bij de keuze voor een uitgaansgelegenheid. 
Allereerst is er een theoretisch kader geschreven waarin naar voren komt dat het besluitvormingsproces bestaat uit drie fasen. Fase voor de koop, dienstontmoetingsfase en de fase na de koop. In de eerste fase ervaart de consument een behoefte en gaat hij op zoek naar informatie om deze behoefte te vervullen. Hij weegt mogelijke alternatieven tegen elkaar af en maakt een keus voor een dienst of product. In de tweede fase neemt hij de dienst of het product daadwerkelijk af. In de laatste fase wordt de dienst of het product geavalueerd. 
Aan de hand van een online enquete zijn de bezoekers van uitgaansgelegenheid ondervraagd. Hieruit kwam naar voren dat zij uitgaan omdat zij hun sociale contacten willen onderhouden en omdat zij nieuwe mensen willen ontmoeten. Ruim  de helft van de jongeren laat zich bij deze keus beinvloeden door het medium social media. Bij de keus voor een uitgaansgelegenheid hecht ruim de helft van de jongeren waarde aan de prijzen die er worden gehanteerd. Ruim 90% van de jongeren hecht het meeste waarde aan de sfeer tijdens het uitgaan. Deze sfeer bepaald voor het grootste deel of zij terug zullen komen ofniet. 
Aan de hand van de resultaten wordt uitgaansgelegenheid de Leeren Lampe geadviseerd om samenwerkingsverbanden aan te gaan met organisaties uit de omgeving. Dit kan zijn een restaurant, activiteitencentrum of een bioscoop. Als jongeren al een leuke avond achter de rug hebben zullen zij met een goed humeur naar de discotheek komen. Dit zal de sfeer in de discotheek positief beinvloeden. Ook wordt geadviseerd om meer te doen met het social media. Door het opzetten van acties om meer "likes" te genereren wordt de naamsbekendheid vergroot. Ook wordt aanbevolen om de bezoekers van de Leeren Lampe een stem te geven via het social media. Als zij zich serieus genomen voelen zal de waardering voor de discotheek stijgen. 

Toon meer
OrganisatieSaxion
OpleidingHoger Toeristisch en Recreatief Onderwijs
Datum2014-10-01
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk