De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Conversieoptimalisatie

Het optimaliseren van het platform van Albert Heijn, lekkerweglekkerthuis.ah.nl om een conversiepercentage van 2,5% te behalen

Conversieoptimalisatie

Het optimaliseren van het platform van Albert Heijn, lekkerweglekkerthuis.ah.nl om een conversiepercentage van 2,5% te behalen

Samenvatting

Dit is een explorerend kwalitatief onderzoek naar het optimaliseren van de conversie op een online platform van Albert Heijn genaamd: lekkerweglekkerthuis.ah.nl. De opdracht tot het doen van dit onderzoek is verleend door Ahold Delhaize.
Het platform lekkerweglekkerthuis.ah.nl houdt zich bezig met de verkoop van digitale productenvan Albert Heijn dit platform moet een prominentere plaats krijgen in de markt van de verkoop van tickets voor concerten, festivals en dagjes uit in Nederland en andere niet voeding gerelateerde producten. De doelstelling is het verhogen van de conversie op de website.
 
Probleemstelling
Aan welke voorwaarden moet het platform lekkerweglekkerthuis.ah.nl voldoen om binnen een tijdsbestek van drie maanden het conversiepercentage van deze website te verhogen van 1,16% naar ten minste 2,5%.
Dit is onderzocht aan de hand van de volgende onderzoeksvragen:

Via welke gebruikerskanalen vinden de gebruikers van lekkerweglekkerthuis.ah.nl de website en welke apparaten worden daarbij gebruikt?
Welke trends en ontwikkelingen op het gebied van online marketing bepalen in 2018 de aantrekkelijkheid en het gebruiksgemak van een website?
Hoe bruikbaar is de website lekkerweglekkerthuis.ah.nl en hoe is het gesteld met het gebruiksgemak op deze website? 

Het eerste gedeelte van het onderzoek bestaat uit een grootschalig theoretisch onderzoek en een analyse van verzamelde data van de gebruikers van lekkerweglekkerthuis.ah.nl. Voor de analyse van deze gegevens is gebruik gemaakt van Google Analytics. Het tweede gedeelte van het onderzoek bestaat uit een usability test, waarbij een gebruikersgroep van twaalf personen is geobserveerd, terwijl zij de website lekkerweglekkerthuis.ah.nl gebruiken. De derde fase van het onderzoek bestaat uit conclusies en aanbevelingen.
Uit het onderzoek is gebleken dat er op de website lekkerweglekkerthuis.ah.nl niet goed wordt geluisterd naar de klant. Een onlineconsument is een ander soort consument dan normaal gesproken bij Albert Heijn koopt. Een bezoeker van een supermarkt heeft een andere intentie dan een onlineconsument. Onlineconsumenten moeten meer overtuigd en aangespoord worden tot het doen van een aankoop. Dit kan gedaan worden door een aantrekkelijke en overzichtelijke website te creëren. De onlineconsument wenst tevens een vorm van persoonlijke content te zien. Dit zorgt ervoor dat deze eerder geneigd is over te gaan tot conversie. Daarnaast is het creëren van vertrouwen onder je gebruikers erg belangrijk. Een gebruiker die terugkeert is eerder geneigd om over te gaan tot conversie.
De lage conversie op lekkerweglekkerthuis.ah.nl wordt veroorzaakt door de onoverzichtelijkheid en onaantrekkelijkheid van de pagina en het gebrek aan personalisatie.
De conversie zal significant verhoogd worden door het volgen van een vier stappenplan, waarbij de wens van de klant en het creëren van vertrouwen onder hen centraal wordt gesteld. De vier stappen voor het verbeteren van de conversie zijn: 

Creëer een aantrekkelijke overzichtelijke website
Voeg elementen van personalisatie toe en leer van je klanten
Creëer vertrouwen onder je gebruikers
Voer verbeteringen stapsgewijs door en test deze continu

Toon meer
OrganisatieSaxion
OpleidingBedrijfskunde MER
Datum2018-06-01
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk