De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Winstvergroting Erve Bossem

Winstvergroting Erve Bossem

Samenvatting

In dit afstudeerrapport wordt antwoord gegeven op de hoofdvraag: Hoe kan Erve Bossem haar
winstgevendheid vergroten?
Als eerste wordt er gekeken naar de huidige situatie van Erve Bossem. Erve Bossem is een klein bedrijf bestaande uit boerderijkamers, safaritenten en een minicamping. Het blijkt dat de bezettingsgraden voor deze accommodatietypes in het laagseizoen redelijk laag zijn.
Vervolgens wordt er gekeken naar de markt. Overijssel heeft een marktaandeel van 8,5% op de
toeristische markt. In Overijssel zijn veel kampeerterreinen, hotels en pensions te vinden. De grootste doelgroep die naar Overijssel en Twente komt zijn de 65-plussers. Daarnaast zijn gezinnen en fietsers belangrijke doelgroepen voor Twente. Belangrijke trends die van belang zijn voor Erve Bossem zijn; mensen gaan korter en dichterbij op vakantie, 65-plussers gaan buiten de schoolvakanties om op vakantie, kamperen wordt steeds populairder, mensen zijn opzoek naar beleving en een unieke ervaring en de stelletjes zoeken hun romantische vakantie steeds dichterbij.
In hoofdstuk 5 wordt er gekeken naar de omgeving. Volgens de gemeente en de VVV’s in Denekamp en Ootmarsum is er vraag naar allerlei soorten accommodaties. Nieuwe mogelijkheden volgens de VVV’s zijn het wandelen en fietsen. Een nieuwe doelgroep is de jeugd. De gemeente heeft plannen met de toeristische accommodaties. De provincie wil de bedrijven duurzaam laten ontwikkelen en de historische uitstraling behouden laten blijven. Volgens de provincie is het gebied geschikt voor wellness, natuur, plattelandsbeleving, cultuurbeleving en proeven en ruiken. De internationale doelgroepen bestaan uit Duitsers en Belgen, zij overnachten het liefst in een hotel in de provincies Noord- en Zuid-Holland. Overijssel ligt op de achtste plaats qua populariteit onder de internationale toeristen.
In hoofdstuk 6 wordt er gekeken naar de concurrenten van alle drie de accommodaties. De
safaritenten worden op steeds meer campings geplaatst. De week prijs voor het overnachten op Erve Bossem is goedkoper dan de concurrentie. Deze concurrenten beschikken wel over sanitair in de tent,dus is het logisch dat deze wat duurder zijn. De minicamping heeft veel concurrentie, Erve Bossem is daarnaast ook één van duurste in de omgeving. De boerderijkamers zijn vergeleken met de Bed & Breakfast erg duur, vergeleken met een ander erfgoed is Erve Bossem goedkoper.
In hoofdstuk 7 wordt het klanttevredenheid onderzoek van Erve Bossem uitgewerkt. De belangrijkste punten die naar voren komen zijn het ontbreken van het internet. De plaatsen voor de minicamping zijn precies goed of te klein. Het sanitair in de safaritenten ontbreekt en het sanitair voor de minicamping is verouderd. Ook is er weinig kindervermaak.
Vervolgens worden bovenstaande gegevens in de SWOT-Analyse en confrontatiematrix verwerkt. De
belangrijkste punten die verbeterd moeten worden zijn: Sanitair in de safaritenten, hiermee speelt Erve Bossem in op de trend luxe. Het kindervermaak moet worden uitgebreid. Het sanitair voor de minicamping moet worden aangepast of vernieuwd. De prijs voor de minicamping zou wat omlaag kunnen. Er moeten meer marketingactiviteiten plaatsvinden voor in het laagseizoen bij de doelgroepen: 65-plussers, stelletjes, groepen, fietsers en wandelaars.
In hoofdstuk 9 wordt het marketingplan beschreven. Hierbij gaat het om het verbeteren van de marketingactiviteiten. Erve Bossem zal meer reclame moeten gaan maken, dit kan door het
adverteren in verschillende tijdschriften en kranten, foldertjes en een e-mailnieuwsbrief.
Vervolgens wordt er gekeken naar de kosten en baten. Als er wordt gekeken naar de terugverdienperiode, heeft Erve Bossem de investering in 1,5 maand weer terugverdiend. Hierbij zitten nog niet de kosten voor het sanitair voor de safaritenten en de minicamping.
Als laatste wordt er gekeken naar de haalbaarheid. Het enige struikelblok zou kunnen zijn dat de marketingactiviteiten niet helpen om meer gasten aan te trekken. Als dit niet helpt moet er na gedacht worden over andere marketingactiviteiten of een hele andere oplossing.

Toon meer
OrganisatieSaxion
AfdelingHospitality Business School
PartnersErve Bossem
Jaar2010
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk