De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Bevrediging van de behoefte aan competentie en verbondenheid en de behoefte aan hulpbronnen binnen De Kantine Zwolle

Bevrediging van de behoefte aan competentie en verbondenheid en de behoefte aan hulpbronnen binnen De Kantine Zwolle

Samenvatting

De conservation of resources theorie van Hobfoll blijkt al jaren relevant binnen de arbeids- en organisatiepsychologie. In de theorie wordt er vanuit gegaan dat mensen hulpbronnen die ze hebben, willen behouden, beschermen en uitbreiden. In dit onderzoek wordt gemeten hoe belangrijk mensen hulpbronnen vinden binnen een horecagelegenheid. Daarnaast wordt aan de hand van de zelfdeterminatietheorie van Deci en Ryan gezocht naar verschillen in verbondenheid en competentie. Dit onderzoek vindt plaats onder studenten, werkenden en inwoners van de wijk Hanzeland in Zwolle. Dit zijn de bezoekers of potentiële bezoekers van de horecagelegenheid.
De hoofdvraag van dit onderzoek is: In hoeverre verschillen bewoners, werkenden en studenten in de wijk Hanzeland in hun basisbehoefte aan verbondenheid en competentie en in hun behoefte aan hulpbronnen binnen De Kantine Zwolle?
Het blijkt dat inwoners, werkenden en studenten niet verschillen in hun basisbehoefte aan verbondenheid. In de behoefte aan competentie scoren studenten iets lager dan inwoners en werkenden. Ondanks dat scoren zowel studenten als inwoners en werkenden hoog op de schaal, waaruit blijkt dat men verzadigd is in deze behoefte. In de behoefte aan hulpbronnen is ook verschil te zien, maar dit verschil is over het algemeen klein. In de hulpbronnen die logischerwijs alleen belangrijk zijn voor een van de drie doelgroepen is dit verschil iets groter. Dat komt omdat de hulpbronnen dan niet belangrijk zijn voor de andere twee doelgroepen. Omdat de verschillen klein zijn wordt een algemeen beeld gegeven van wat als belangrijk en wat als onbelangrijke hulpbron wordt ervaren. Belangrijke hulpbronnen voor De Kantine Zwolle in Hanzeland zijn zichtbaarheid en bereikbaarheid, hygiëne, faciliteiten voor het internet en gebruik van mobiele devices, goede koffie, take-away service, uitgebreide betaalmogelijkheden, gastvrijheid, evenementen, de mogelijkheid tot ontmoeten en netwerken en verruimde openingstijden ’s avonds en in het weekend. Een niet gewenste hulpbron is het vervroegen van de openingstijd. 

Toon meer
OrganisatieSaxion
OpleidingToegepaste Psychologie
Datum2015-08-01
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk