De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Hoe passend is passend onderwijs?

Een onderzoek naar de samenhang tussen het zelfvertrouwen, het welbevinden, de motivatie en de schoolprestaties van risicoleerlingen

Hoe passend is passend onderwijs?

Een onderzoek naar de samenhang tussen het zelfvertrouwen, het welbevinden, de motivatie en de schoolprestaties van risicoleerlingen

Samenvatting

Aanleiding:Sinds 1 augustus 2014 is de wet passend onderwijs ingevoerd. Het doel van deze wet is om iedere leerling een plek te geven op school die past bij zijn of haar behoeften. Voor reguliere middelbare scholen betekend dit dat ze steeds vaker te maken krijgen met leerlingen met speciale behoeften, en deze mogen ze niet weigeren. Ze zullen hier mee moeten leren omgaan en ze moeten hun extra ondersteuning hierop aanpassen.  De leerlingbegeleiders van AOC Oost geven aan vaak problemen met het zelfvertrouwen, het welbevinden en de motivatie te signaleren bij de leerlingen die zij begeleiden. Naar aanleiding hiervan ontstond de vraag of het nou echt een veelvoorkomend probleem was binnen de groep risicoleerlingen en of er een onderlinge samenhang is tussen het zelfvertrouwen, het welbevinden, de motivatie en tussen deze variabelen en de schoolprestaties van de risicoleerlingen.
Doelstellingen:AOC Oost wil graag weten of problematiek bij deze variabelen veel voorkomt zodat signalen vroegtijdig opgevangen kunnen worden. Bovendien kan AOC Oost dan overwegen om extra ondersteuning te organiseren specifiek gericht op het verhogen van het zelfvertrouwen, het welbevinden en de motivatie. Wanneer uit dit onderzoek blijkt dat er een samenhang is tussen de verschillende variabelen kan AOC Oost daar rekening mee houden bij de ondersteuning. 

Toon meer
OrganisatieSaxion
Datum2016-08-01
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk