De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Het Veluws Bureau voor Toerisme : social media: toekomst of verleden tijd?

Het Veluws Bureau voor Toerisme : social media: toekomst of verleden tijd?

Samenvatting

Voor het afstudeerproject van het Veluws Bureau voor Toerisme, welke gespecialiseerd is in de gebiedspromotie van de Veluwe, moet een antwoord worden gegeven op de volgende beleidsvraag: Is het voor het Veluws Bureau voor Toerisme rendabel om Social Media te gebruiken als marketingmiddel om meer toeristen naar de Veluwe te trekken en op welke manier kunnen zij dit medium het meest effectief inzetten?
Allereerst is er door middel van een literatuuronderzoek het theoretische kader gevormd. Tijdens het afzetten van het theoretisch kader kwam naar voren dat Social Media een onderdeel is van E-marketing. Daarom is deze afstudeerproject van het begrip E-marketing steeds verder toegespitst op Social Media. Social Media kan worden omschreven als: een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen op een gebruiksvriendelijke en vaak leuke wijze.
Bij dit afstudeerproject is er, in overleg met het Veluws Bureau voor Toerisme, de vijf belangrijkste Social Media gekozen. Deze zijn:
-Hyves: Mensen in contact laten komen met (oud) bekenden en kennissen.
-Facebook: Contact onderhouden met internationale contacten.
-Twitter: Door middel van korte berichten gevoelens, ideeën en activiteiten delen.
-LinkedIn: Bedrijven en werkzoekenden met elkaar in contact brengen.
-You Tube: Video’s delen en versturen.
Na het literatuuronderzoek zijn er verschillende veldonderzoeken uitgevoerd. Het eerste veldonderzoek is uitgevoerd door middel van een enquête onder de medewerkers van het Veluws Bureau voor Toerisme. Het resultaat hiervan is dat het grootste gedeelte van de medewerkers affiniteit heeft met Social Media. Tevens is er veldonderzoek uitgevoerd door middel van interviews met tien willekeurige personen, waarvan vijf woonachtig op de Veluwe en vijf personen niet woonachtig op de Veluwe. Deze personen hadden verschillende gedachten over de toekomst van Social Media. Echter waren alle tien geïnterviewden lid van de Social Media Hyves.
Door middel van zowel het literatuuronderzoek als het veldonderzoek is het volgende advies geformuleerd:
-Hyves: Minstens twee keer per week informatie plaatsen door de verantwoordelijke persoon vanuit het Veluws Bureau voor Toerisme.
-Facebook: Net als bij Hyves minstens twee keer per week informatie plaatsen. Echter moet de informatie zowel Nederlandstalig als Engelstalig zijn.
-Twitter: VVV’s van de Veluwe verantwoordelijk maken voor plaatsen van berichten. Een persoon vanuit het Veluws Bureau voor Toerisme moet toezicht houden op de berichten.
-LinkedIn: De LinkedIn pagina van het project “VeelLuwe” verwijderen. Sporadisch informatie plaatsen op pagina van de Veluwe, welke niet in het beheer is van het Veluws Bureau voor Toerisme
-You Tube: De pagina alleen gebruiken voor plaatsen van video’s, welke op andere websites van de organisatie moet worden geplaatst. Geen promotie maken voor de pagina.

Toon meer
OrganisatieSaxion
AfdelingHospitality Business School
PartnersVeluws Bureau voor Toerisme
Jaar2010
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk