De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

In de ban van Social Media

Een zoektocht door middel van kwalitatief onderzoek naar de bijdrage van het Bonhoeffer College bij het verantwoord gebruik van social media onder leerlingen

In de ban van Social Media

Een zoektocht door middel van kwalitatief onderzoek naar de bijdrage van het Bonhoeffer College bij het verantwoord gebruik van social media onder leerlingen

Samenvatting

In samenspraak met de opdrachtgever, het Bonhoeffer College, is de volgende hoofdvraag tot stand gekomen: Hoe kan het Bonhoeffer College een bijdrage leveren aan het verantwoord gebruik van social media onder leerlingen?
 
Om de hoofdvraag te kunnen beantwoorden is er gebruik gemaakt van kwalitatief onderzoek. Dit onderzoek bevat informatie die bruikbare gegevens oplevert voor het onderzoek, maar geen harde bewijzen bevat (Heerink, Pinkster & Werf, 2009). Aan de hand van literatuuronderzoek en van interviews is gekeken welke aanpak het Bonhoeffer College zou kunnen hanteren. Hieruit komt naar voren dat scholen zoekende zijn welke aanpak bij hun visie past. Uit het theoretisch kader is gebleken dat scholen momenteel al gebruik kunnen maken van bestaande protocollen en deze aanpassen naar hun eigen visie. Daarbij kunnen scholen kiezen om gebruik te maken van een positief social media protocol (CSV, n.d.). Uit het literatuur- en praktijkonderzoek is gebleken dat in het protocol gedragscodes en juridische aspecten kunnen worden opgenomen. Daarnaast is gebleken dat er momenteel geen eenduidige gedragscodes bestaan die kunnen worden gehanteerd door school of door de ouders om leerlingen te ondersteunen bij het gebruik van social media (Rijksoverheid, n.d. a). Uit het projectkader komt naar voren dat het onderzoek Bonhoeffer breed wordt uitgevoerd, dit is in samenspraak met het Bonhoeffer College. Bonhoeffer breed wil zeggen dat het onderzoek toepasbaar moet zijn op alle zes locaties van het Bonhoeffer College in Enschede.
 
Om de hoofdvraag te kunnen beantwoorden is gebruik gemaakt van de expertise van mediacoaches en die van een medewerker van een middelbare school uit Twente. Als antwoordt op de hoofdvraag blijkt dat het Bonhoeffer College op meerdere manieren een bijdrage kan leveren bij het verantwoord gebruik van social media onder leerlingen. Dit kan stapsgewijs uitgevoerd worden door allereerst een aantal medewerkers mediawijs te laten worden, zodat zij leerlingen op kunnen vangen met vragen rondom social media. Een tweede stap is het opstellen van een social media protocol waarin de omgangsregels worden opgenomen. De derde stap is het aanbieden van een lessenreeks, ter ondersteuning van het social media protocol. De laatste stap is het betrekken van ouders in het proces, zodat er in het belang van de leerling school en ouders op één lijn komen te staan.

Toon meer
OrganisatieSaxion
OpleidingMaatschappelijk Werk en Dienstverlening
Datum2014-09-01
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk