De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Hoe worden Enschedese jongeren in de leeftijd van 12 tot en met 18 jaar middels kunst en cultuur die passen bij hun interesses gebonden aan en geintereseerd voor de culturele zondag

Hoe worden Enschedese jongeren in de leeftijd van 12 tot en met 18 jaar middels kunst en cultuur die passen bij hun interesses gebonden aan en geintereseerd voor de culturele zondag

Samenvatting

Volgens Nij  (2008) staan de onderwerpen Kunst en cultuur op de achtergrond en ervaren ze het als oud en saai. De opkomst van jongeren tijdens een cultureel evenementen is minimaal. De vraag die hieruit naar voren komt is ‘’wat moet er gebeuren om de jongeren naar bijvoorbeeld een Culturele Zondag toe te krijgen’’. Vanuit deze vraag is het onderzoek ontstaan onder de titel ‘’Hoe worden Enschedese jongeren in de leeftijd van 12 tot en met 18 jaar, middels kunst en cultuur die passen bij hun interesses, gebonden aan en geïnteresseerd voor, de Culturele zondag?” De uitkomsten van het praktische en theoretische gedeelte geven een uitgebreid antwoord op de hoofdvraag. Dit onderzoek was een onderdeel voor het behalen van het diploma Sociaal Pedagogische hulpverlening aan de Hogeschool Saxion in Enschede.
Het doel van dit onderzoek is het in kaart brengen van de interesses van de jongeren in de leeftijd van 12 tot en met 18 jaar en deze verbinden aan kunst en cultuur om de stichting Kunst en Cultuur de mogelijkheid te geven om een Culturele Zondag te organiseren waar de opkomst van de jongeren hoog is of dat ze en Culturele Zondag alleen voor de jongeren kunnen plannen. Om de onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden is er een kwantitatief onderzoek gedaan in een inventariserende vorm door middel van het afnemen van enquêtes door scholieren van het Bonhoeffer college locatie Van der Waalslaan in Enschede. Om de verzamelde data te kunnen analyseren is er gebruik gemaakt van het programma Suprior Package for Statistic Services (SPSS). Binnen de enquête zijn er een aantal open vragen, deze zijn verwerkt door de antwoorden te labelen. Het theoretische gedeelte werd behandeld, door het verzamelen van verschillende literatuur.
Het onderzoek laat zien dat er duidelijke verschillen zijn in wat de theorie over de interesses van de jongeren zegt en wat de jongeren zelf aan geven wat ze leuk vinden. De jongeren houden zich graag creatief bezig en sporten graag terwijl van den Broek (2009) aangeeft dat ze veel voor de computer en voor de TV zitten. De jongeren geven aan dat ze de eigenschappen creatief en iets zelf doen ook terug willen zien tijdens een Culturele Zondag. Dit zou hen de prikkel geven om er naar toe te kunnen gaan. Verder kennen de jongeren de Culturele Zondag niet en geven ze aan dat de stichting hen op de hoogte moet houden door te flyeren en posters op te hangen waar de jongeren veel aanwezig zijn (school, stad, verenigingen) zoals aanwezig te zijn op de sociale media. 

Toon meer
OrganisatieSaxion
OpleidingSociaal Pedagogische Hulpverlening
Datum2015-06-01
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk