De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Na(ar) zorg 2.0

Ervaringen met facebook als nazorgmiddel

Na(ar) zorg 2.0

Ervaringen met facebook als nazorgmiddel

Samenvatting

In 2012 is Facebook geintroduceerd als nazorgmiddel binnen Assist en Scoren door Scholing. Twee jaar later ontstond de behoefte om deze vorm van nazorg te evalueren en te onderzoeken wat de ervaringen zijn met Facebook als nazorgmiddel.
Dit onderzoek was niet alleen relevant voor de opdrachtgever maar ook bruikbaar voor andere organisaties die werken met digitale media of interesse hebben om hier meer te gaan werken, immers; digitale hulpverlening zal naar verwachting de komende jaren steeds meer een vast onderdeel worden van het hulpverleningsaanbod. In een kwalitatief diepte onderzoek zijn interviews afgenomen met zowel docenten als deelnemers. Alle ervaringen met Facebook als nazorgmiddel zijn verzameld en in kaart gebracht. Daarnaast is door middel van literatuur relevante theorie verzameld die het mogelijk maakte om de praktijkervaringen te positioneren in een theoretisch kader.
Aan de hand van zowel de theoretische verdieping als praktische resultaten zijn de conclusies getrokken en aanbevelingen gedaan over de inzet van Facebook als nazorgmiddel. Er is geconcludeerd dat Facebook goed aansluit op de methodiek van Assist en Scoren door Scholing waar oplossingsgericht werken, zelfsturing en regie bij de deelnemer een grote rol spelen. Hoewel sociale media veranderlijk zijn, zijn zij heel goed te gebruiken als middel om in contact te blijven met deelnemers. Door bewust te zijn van de dynamiek van sociale media kunnen organisaties beter aansluiten bij de leefwereld van doelgroepen en in contact blijven met deelnemers die anders uit het zicht waren verdwenen.
Het is gebleken dat deelnemers na het traject beter in staat waren om de eigen regie in handen te nemen. Dit resulteerde in matig gebruik van Facebook als nazorgmiddel. Voor deze doelgroep wordt geadviseerd om sociale media in te zetten als contactinstrument voor deelnemers die hier behoefte aan hebben. Door gebruik te maken van een breed scala aan contactmogelijkheden zullen deelnemers heel eenvoudig de weg terug kunnen vinden. In dit kader wordt geadviseerd om gebruik te blijven maken van sociale media als integraal onderdeel van de hulpverlening. 

Toon meer
OrganisatieSaxion
OpleidingMaatschappelijk Werk en Dienstverlening
Datum2014-07-01
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk