What kind of experience are you looking for today?
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
What kind of experience are you looking for today?
Wij hanteren het label Open Access voor onderzoek met een Creative Commons licentie. Door een CC-licentie toe te kennen, geeft de auteur toestemming aan anderen om zijn of haar werk te verspreiden, te delen of te bewerken. Voor meer informatie over wat de verschillende CC-licenties inhouden, klik op het CC-icoon. Alle rechten voorbehouden wordt gebruikt voor publicaties waar enkel de auteurswet op van toepassing is.
Samenvatting
Volgens Perry (1993) willen bezoekers van musea geen passief bezoek, maar willen zij actief betrokken worden. Participatie onder bezoekers ontstaat volgens Perry vanzelf als het publiek tijdens een bezoek een goed (positief) gevoel krijgt. Zij beschrijft drie vormen van participatie: sociale participatie, fysieke participatie en het delen van ervaringen. Dit wordt verder verhelderd in de begripsbepaling. Ook Simon (2010) noemt het delen van ervaringen als belangrijk onderdeel van een museumbezoek. Participatie is niet alleen positief voor de bezoekers, omdat zij actieve betrokkenheid stimuleert, maar zal volgens Simon ook meehelpen om de visie en missie van de musea zelf te verwezenlijken.
Simon’s (2010) concept van een participatiemuseum wordt gebruikt als uitgangspunt voor mijn onderzoek. Dit literatuuronderzoek gaat niet over losse kunstwerken die participatie opwekken. Het gaat hierbij om de participatie die bezoekers kunnen beleven in een hedendaags kunstmuseum door middel van de participatietechnieken die ingezet worden in en door het museum. De hoofdvraag van dit onderzoek luidt: Hoe kan participatie worden ingezet om de fysieke en sociale belevenis van hedendaagse bezoekers van kunstmusea te bevorderen?
Organisatie | Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten |
Opleiding | Master Kunsteducatie |
Afdeling | Breitner Academie |
Datum | 2015-05-10 |
Type | Andersoortig materiaal |
Taal | Nederlands |