De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Hoe voelt u zich rondom Kerstmis?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Hoe voelt u zich rondom Kerstmis?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Beleeft een persoon in China in dezelfde mate emoties als een persoon in Nederland?
Beleeft een kind in dezelfde mate emoties als een volwassene? Emoties zijn cultuurgebonden, zodat de interactie tussen personen in goede banen kan worden geleid. Tevens worden emoties anders beleefd gedurende de groei naar volwassenheid. In de periode van de babytijd tot en met de schooltijd maakt men verscheidene ontwikkelingen door.
Wat zijn de emoties rond een christelijk feest als Kerstmis? Gelovigen zullen Kerstmis anders beleven dan ongelovigen. De een zal een gevoel van saamhorigheid ervaren, de ander een gevoel van eenzaamheid.
Hoe komt men er eigenlijk achter wat een persoon voelt rondom Kerstmis? Dat is een vraag die naar mijn mening meer aandacht verdiende en is meegenomen naar de praktijk.
Om antwoorden te krijgen op deze vraag, zijn er een vijftal activiteiten ontworpen om uit te voeren met de leerlingen uit groep 6 van mijn stageschool. Deze activiteiten hebben allen te maken met emoties. Door het uitvoeren van de activiteiten is duidelijk geworden wat deze leerlingen voelen rondom Kerstmis. Een van de belangrijkste dingen waar je als leerkracht over moet waken, vind ik, zijn de emoties van de leerlingen. Hierdoor gaf het bespreken van deze emoties een extra warm gevoel, het gevoel dat we samen alles mochten delen.
Het onderwerp emoties is uitgekozen na het in kaart brengen van wat ik belangrijk vind als leerkracht, maar ook wie of wat mij inspireert en wat mij raakt. Gedurende de werkperiode aan dit verslag van de kernopgave Identiteit is me vooral heel helder geworden wie ik wil zijn als leerkracht en als persoon, welke (professionele) identiteit bij mij past en hoort.
Daarnaast is het duidelijk geworden dat emoties van anderen mij raken. Voor mezelf ben ik te raden gegaan bij welke christelijke viering de fijnste emoties voor mij naar boven komen en dat is Kerstmis. Vandaar dat de activiteiten gekoppeld zijn aan deze christelijke viering, met als doel de volgende vraagstelling te kunnen beantwoorden: Welke activiteiten kan ik gebruiken bij de kinderen in groep 6 om de emoties rondom Kerstmis te uiten en welke levensbeschouwelijke visie heb ik als leerkracht op dit thema?
Er is tevens een blik geworpen op andere vieringen zoals het Suikerfeest en Jom Kipoer. Welke emoties brengen deze twee vieringen van andere geloofsovertuigingen met zich mee? Door me een beetje te verdiepen in deze vieringen is duidelijker geworden wat deze mensen over het algemeen voelen en waarom.
Ook een verdieping in een Bijbelverhaal kon niet ontbreken in deze zoektocht naar (professionele) identiteit. Worden er in een Bijbelverhaal, in dit geval het kerstverhaal, emoties getoond? En zo ja, kunnen leerlingen deze emoties uit het verhaal halen en verwoorden waarom deze emoties erin voor komen?
Het verslag zal u uitgebreider laten zien welke zoektocht ik heb afgelegd naar mijn (professionele) identiteit.

Toon meer
OrganisatieAvans Hogeschool
AfdelingPABO Academie voor Pedagogisch Onderwijs
Datum2012-05
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk