De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Leren automatiseren met behulp van de tablet

Een onderzoek naar de invloed van de tablet op de motivatie en resultaten van leerlingen op het gebied van automatiseren van tafels

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Leren automatiseren met behulp van de tablet

Een onderzoek naar de invloed van de tablet op de motivatie en resultaten van leerlingen op het gebied van automatiseren van tafels

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Doel: Het hoofddoel van dit onderzoek is het verhogen van de motivatie en de resultaten op het gebied van automatiseren van tafels. De hypothese stelt dat het werken met ICT leidt tot een hogere motivatie op het gebied van rekenen, wat leidt tot hogere resultaten op het gebied van automatiseren van tafels. Methode: De leerlingen (N=23) die hebben deelgenomen aan het onderzoek oefenden tweewekelijks met de app ‘Tafelkluis’ op de iPad. De motivatie is gemeten aan de hand van een opgestelde vragenlijst afgeleid van de PMT-K. De resultaten van de tafels zijn gemeten middels een tempotoets met de tafels 0 tot en met 5 en 10. Resultaten: De resultaten in de nameting toonden een significante verbetering ten opzichte van de resultaten bij de voormeting. Uit de antwoorden op de vragenlijst komt naar voren dat de motivatie van de leerlingen ten aanzien van de tafels niet is veranderd. Uit de antwoorden blijkt dat meer leerlingen een positievere kijk hebben op de moeilijkheidsgraad van de tafels, alsmede op het leren met behulp van tablet of computer. Conclusie: De resultaten tonen aan dat leerlingen hogere resultaten halen bij het automatiseren van de tafels wanneer er tweewekelijks geoefend wordt met de app ‘Tafelkluis’. De motivatie ten aanzien van de tafels is echter niet veranderd. Wel is de kijk van de leerlingen op de moeilijkheidsgraad van de tafels en het leren met behulp van ICT positief veranderd. Of deze relatie kan worden verklaard door andere factoren dan alleen het oefenen met de app ‘Tafelkluis’ moet nog verder onderzocht worden.

Toon meer
OrganisatieAvans Hogeschool
InstituutPABO Academie voor Pedagogisch Onderwijs
PartnersKBS Helder Camara Teteringen
Datum2016-11-21
TypeBachelorscriptie
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 27 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk