De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk

Terug naar zoekresultatenDeel deze publicatie

Molesteren of transformeren?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Molesteren of transformeren?

Rechten: Alle rechten voorbehouden

Samenvatting

Krimp is het fenomeen van bevolkingsdaling in bepaalde gebieden, waar allerlei verschillende soorten gevolgen aan zijn verbonden. Één van de gevolgen van krimp is dat het aantal leerlingen in het primair onderwijs afneemt. Doordat het leerlingaantal af neemt, neemt ook de behoefte aan onderwijshuisvesting af. Dit resulteert in gedeeltelijke leegstand van schoolgebouwen en de afstoting van schoolgebouwen. De afgestoten schoolgebouwen komen in eigendom van de gemeente. De gebouwen kunnen door de krimp niet meer gebruikt worden voor onderwijs, dus moet de gemeente op zoek naar een andere invulling voor het gebruik van het gebouw.
Dit onderzoek gaat in op de vraag: 'Wat te doen met afgestoten schoolgebouwen uit het primair onderwijs?'. Door middel van een breed literatuuronderzoek, interviews met experts en casestudies zijn we tot de conclusie gekomen dat in veel gevallen de schoolgebouwen te koop worden gezet en lang leeg staan. De gemeente kiest er soms ook voor om de gebouwen te slopen, en in zeer enkele gevallen zijn de gebouwen herbestemd. Op basis van deze resultaten concluderen we dat afgestoten schoolgebouwen uit het primair onderwijs zeer kansarm zijn op de vastgoedmarkt.
In ons advies presenteren we een beslissingsschema dat is te doorlopen door middel van een quickscan. Door de quickscan te doorlopen krijgt de gemeente in een korte tijd inzicht in de verschillende keuzemogelijkheden voor wat te doen met de afgestoten schoolgebouwen en de financiële gevolgen hiervan.

Toon meer
OrganisatieAvans Hogeschool
AfdelingAB&I Academie voor Bouw en Infra
Datum2012-06
TypeBachelor
TaalNederlands

Op de HBO Kennisbank vind je publicaties van 26 hogescholen

De grootste kennisbank van het HBO

Inspiratie op jouw vakgebied

Vrij toegankelijk